sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:15

על ח ש יבות ההכר ז ה הס פציפית ע ל מצ ב ח ירום 15 נוספות, עד שהכנסת מתכנסת . 8 הכנסת מצדה רשאית, בכל עת, לבטל הכרזה קיימת . סעיף 39 לחוק היסוד מעגן את סמכות הממשלה להתקין תקנות שעת חירום . הסעיף מבהיר כי מדובר בסמכות מרחיקת לכת : בכוחן של תקש"ח "לשנות כל חוק, להפקיע זמנית את תוקפו או לקבוע בו תנאים, וכן להטיל או להגדיל מסים או תשלומי חובה אחרים" . 9 במקרים קיצוניים, כאשר יש צורך "דחוף וחיוני" בתקש"ח ואין אפשרות לכנס את הממשלה, ראש הממשלה אף רשאי להתקינן בעצמו או להסמיך שר לעשות כן . 10 עם זאת, הסעיף קובע כמה מגבלות חשובות על סמכות הממשלה להתקין תקש"ח, גם במצב חירום מוכרז . ראשית, ברמה המהותית הוא מגביל הן את המטרות הלגיטימיות של תקש"ח והן את כוחן לפגוע בזכויות אדם . לפי סעיף 39 ( א ) , ניתן להתקין תקש"ח רק "כדי להגן על המדינה, ביטחון הציבור וקיום האספקה והשירותים החיוניים" ; לפי סעיף 39 ( ד ) , אין בכוחן של תקש"ח "למנוע פנייה לערכאות, לקבוע ענישה למפרע או להתיר פגיעה בכבוד האדם" . שנית, הוא קובע כי " לא יותקנו תקנות שעת חירום ולא יופעלו מכוחן הסדרים, אמצעים וסמכויות, אלא במידה שמצב החירום מחייב זאת " . 11 כלומר, גם בהתקיים הכרזה בתוקף על מצב חירום, תנאי מוקדם נוסף להתקנת תקש"ח ולהפעלתן הוא שיש צורך אמיתי בכך בשל מצב החירום שהוכרז עליו . לכאורה, על פי לשונה, דרישה זו מחייבת קיומה של זיקה ממשית בין הנסיבות הספציפיות שהובילו להכרזה על מצב חירום ובין הצורך להיזקק למנגנון התקש"ח . ואכן, במאמר שכתבה בשנת ,1998 שנים אחדות בלבד לאחר כניסת ההסדר בחוק- 8 סעיף 38 ( ג ) . 9 סעיף 39 ( ג ) . 10 סעיף 39 ( ב ) . 11 סעיף 39 ( ה ) .

המכון הישראלי לדמוקרטיה ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help