sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:13

13 תקציר התקנים המאוישים בפועל ובין שיעור הנזקקות . התוצאה היא שהמשאבים העומדים לרשות מחלקות הרווחה ביישובים הערביים אינם עולים בקנה אחד עם הצרכים של מטופליהן . שתי תוכניות מרכזיות לקידום תעסוקה ומיצוי זכויות פועלות כיום ביישובים הערביים — "אשת חיל" ו"נושמים לרווחה" . ההשפעות של תוכניות אלו על האוכלוסייה הערבית בכלל, ועל נשים ערביות בפרט, נסקרות במחקר זה . הממצאים מראים שתוכניות אלו מצליחות להביא לידי שינוי חיובי בקרב משתתפיהן על ידי שילוב בשוק העבודה, מיצוי זכויות גבוה יותר ושיפור בתחושת המסוגלות העצמית . אך חרף שינויים חיוביים אלו, ברוב המקרים תוכניות אלו אינן מצליחות לחלץ את משתתפיהן ממעגל העוני בשל השכר הנמוך וחלקיות המשרה של רוב המשתלבים בשוק העבודה . הבעיה, בחלקה, היא שתוכניות אלו לא נועדו, ואין ביכולתן, להתגבר על כלל החסמים המבניים שעימם נדרשים להתמודד האוכלוסייה הערבית, ובעיקר הנשים הערביות, בניסיון להשתלב בתעסוקה איכותית ומתגמלת . האתגרים והפערים שנחשפו במסמך מחדדים את הכורח לשנות את מדיניות הרווחה כלפי האוכלוסייה הערבית . כרגע אין איזון בין השאיפה לעודד השתלבות בשוק העבודה ובין מערכת שירותי רווחה וביטחון סוציאלי אשר מבטיחה רמת חיים הולמת לאנשים הסובלים מעוני שכושר השתכרותם מוגבל — לא בקרב כלל האוכלוסייה, אך בעיקר לא בקרב החברה הערבית . כל עוד לא תטפל המדינה בדרך הוליסטית בצמצום העוני בחברה הערבית, לבניה ובנותיה יהיה קשה להשתלב באופן מיטבי בחברה ובכלכלה הישראלית והם ימשיכו לסבול מההשלכות השליליות של חיים בעוני . לכן אנו ממליצים על צעדים אחדים שיוכלו לשפר את מצב הרווחה בחברה הערבית . עיקרם : הגברת מיצוי הזכויות בתוכניות ממשלתיות כגון "מענק עבודה" ו"חיסכון לכל ילד" ; הרחבת הפרישׂה של תוכניות רווחה לשילוב בתעסוקה והגברת מיצוי הזכויות ביישובים הערביים ; הגברת שיתוף הפעולה בין מחלקות רווחה ותוכניות רווחה ובין הכשרות ולימודים לשיפור ההון האנושי ; מעבר לשיטת תקצוב פרוגרסיבית של מחלקות הרווחה ברשויות המקומיות ; הקצאה של תקנים לעובדים סוציאליים בהתאם לשיעור הנזקקות ביישובים הערביים .

המכון הישראלי לדמוקרטיה ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help