sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:13

13 תקציר בהרבה ועומד על % 6 . 13 ו- % 6 . ,6 בהתאמה . נתונים אלו מעידים על שיפור משמעותי ביחס לשנים קודמות, אך עדיין יש פער גדול בין שיעור הסטודנטים הערבים בישראל לשיעור הצעירים הערבים בכלל האוכלוסייה, בייחוד בתארים המתקדמים . הקיפאון בשיעור הגברים הערבים הפונים להשכלה גבוהה בשנים האחרונות מדאיג במיוחד . שלא כמו שיעור הצעירות הערביות שהשתלבו במערכת ההשכלה הגבוהה, שיעור הצעירים הערבים כמעט לא עלה בעשור האחרון . מקצועות הלימוד שהסטודנטים הערבים פונים אליהם אינם מגוונים, מה שעלול לפגוע בפוטנציאל ההשתלבות שלהם בשוק העבודה בכלל ובתעסוקה איכותית בפרט . במקצועות שאפשרויות התעסוקה בהם מצומצמות והשכר נמוך, כמו חינוך והוראה ושפות וספרויות, יש לסטודנטים הערבים ייצוג יתר, ואילו במקצועות כמו הנדסה ואדריכלות, מדעים ומשפטים יש להם תת- ייצוג בולט . הקשיים של האוכלוסייה הערבית להשתלב במוסדות להשכלה גבוהה בישראל, בייחוד במקצועות הרפואה, מאלצים רבים לפנות ללימודים גבוהים בחו"ל . לפי ההערכות, כמעט רבע מהסטודנטים הערבים אזרחי ישראל לומדים במוסדות להשכלה גבוהה בחו"ל, ורובם לומדים רפואה או מקצועות פרה- רפואיים . מלבד מערכת החינוך הפורמלית ומערכת ההשכלה הגבוהה בחן מחקר זה גם את הפערים בחינוך לגיל הרך ובחינוך הבלתי פורמלי . שני תחומים אלו ממעטים לקבל תשומת לב מחקרית, בייחוד בהקשר של החברה הערבית בישראל, אך להבנה בדבר חשיבותם להתפתחות הפרט יש בסיס מחקרי איתן . מחקרים שנעשו ברחבי העולם מראים שההשקעה בחינוך בגילים טרום בית- ספריים היא בעלת התשואה הגבוהה ביותר, ופערים שנצברים בגילים אלו, מלידה עד ,5 עלולים ללוות ילדים לאורך חייהם . העובדה שבישראל חוק לימוד חובה חל מגיל 3 פוגעת בעיקר באוכלוסיות מוחלשות, בהן האוכלוסייה הערבית, המתקשות לממן מסגרת לילדים מתחת לגיל זה . לראיה, רק % 18 מהילדים הערבים בני 0 - 2 נמצאים במסגרת חינוכית ( פרטית או ציבורית ) לעומת % 68 מהילדים היהודים . השפעותיו החיוביות של החינוך הבלתי פורמלי עולות גם הן ממחקרים שנעשו ברחבי העולם . החינוך הבלתי פורמלי יכול לתת מענה לצרכים פרטניים ולערכים קבוצתיים שהחינוך הפורמלי אינו מסוגל לספק . עד שהתקבלה בשנת 2015 החלטת ממשלה 922 לפיתוח כלכלי באוכלוסייה הערבית סבל תחום זה מאי- שוויון חמור אף יותר מהחינוך הפורמלי . מאז חל שיפור, ונקבע ששיעור ההקצאה

המכון הישראלי לדמוקרטיה ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help