sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:12

12 מחקר מדיניות 159 | חינוך והשכלה בחברה הערבית : פערים וניצנים של שינוי החינוך להרחבת התקצוב הדיפרנציאלי הצטמצמו במידת מה בשנים האחרונות הפערים התקציביים בבתי הספר היסודיים ובחטיבות הביניים, אך עדיין יש פערים לא מוצדקים . הפער בין המשאבים המושקעים בחינוך הערבי לאלו המושקעים בחינוך העברי אינו מתבטא רק בתקצוב שעות ההוראה . גם תשתיות ההוראה והכלים העומדים לרשות המורים והמנהלים בחינוך הערבי אינם מאפשרים למידה משמעותית, בייחוד לא לתלמידים מרקע מוחלש . יש מחסור חמור בכיתות לימוד, בתשתיות פיזיות ובציוד דיגיטלי להוראה . כמו כן, הן תוכנית הלימודים עצמה הן הדרכים שבהן היא מיושמת אינן מקנות את הידע והכישורים הנחוצים להשתלבות העתידית של תלמידי החינוך הערבי בחברה הישראלית ובעולם העבודה של המאה ה- 21 . ואם לא די בכך, יש סימנים שמעידים על ירידה ברמת המורים המשתלבים בחינוך הערבי, תחום שעד לאחרונה היה החינוך הערבי חזק בו דווקא, במובנים מסוימים, מהחינוך העברי . לבעיות מהותיות אלו יש כמובן השלכות גם על הישגי התלמידים . בבחינות המיצ"ב, בזכאות לתעודת בגרות, באיכות תעודת הבגרות, במבחנים בינלאומיים ובשיעורי הנשירה — בכל אלו החינוך הערבי בולט לרעה . אומנם בשנים האחרונות חל שיפור בכמה מהמדדים, ובאופן כללי אפשר להצביע על מגמה של צמצום הפערים בין הישגי תלמידי החינוך הערבי להישגי תלמידי החינוך העברי ; ואולם ברבים מן המדדים עדיין יש פערים שמחבלים בסיכוי של תלמידות ותלמידים ערבים להשתלב בהשכלה גבוהה ובתעסוקה איכותית . כמה מחקרים הראו שהפערים בהישגים נובעים במידה רבה מהרקע החברתי- כלכלי של התלמידים הערבים, ושבהינתן רקע דומה הסיכוי של תלמידה ערבייה להצליח דומה לסיכוי של תלמידה יהודייה ולעיתים אף גבוה ממנו . ממצאים אלו מדגישים את חוסר יכולתה של מערכת החינוך בישראל לספק שוויון הזדמנויות בחינוך לתלמידים מרקע שונה . הפערים במערכת החינוך נגררים גם להשכלה הגבוהה . שיעור הזכאות לתעודת בגרות ואיכותה, וציון הבחינה הפסיכומטרית, הם חסם כבד לצעירים רבים בחברה הערבית . שיעור הסטודנטים הערבים מכלל הסטודנטים בישראל עומד על % 7 . ,17 אף שבטווח הגילים הרלוונטי ללימודים אקדמיים ( 20 - 24 ) הערבים הם כ- % 28 מהאוכלוסייה . שיעור הסטודנטים הערבים לתואר שני ושלישי נמוך

המכון הישראלי לדמוקרטיה ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help