sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:14

חברה בתמורה 14 המוסד המייצג יותר מכול את חברת הלומדים הוא הכולל ( קרי : כוילל ) . שמו של המוסד עשוי להטעות . הכוללים ההיסטוריים של היישוב הישן בארץ ישראל היו למעשה קופות של חלוקה ( "סמל הבטלנות", כפי שכתב החזון איש באירוניה 6 ) , לאו דווקא בעבור לומדי תורה . הכוללים שהיו בליטא אימצו דגם זה כמוסד לאברכים נשואים מצטייינים שאינם פונים לקריירה רבנית, ואילו הכוללים של היישוב החדש שילבו בין השניים : הם אימצו את הדגם הליטאי, שסיפק במקורו קיום לעשרות או למאות בודדות של תלמידים, והפכו אותו לדגם החיים של חברה שלמה, בדומה לכוללים של היישוב הישן . הכולל הבולט ביותר שהוקם ביישוב החדש היה עטרת יוסף, שהוקם בבני ברק באמצע שנות השלושים של המאה העשרים בידי ר' אברהם ישעיהו קרליץ ( החזון איש, 1878 – 1953 ) , ולימים נקרא על שמו, כולל חזון איש . בגולה, כתב החזון איש, סיפקו הישיבות — שנועדו ללומדים צעירים קודם נישואיהם — את עיקר התשתית החינוכית לצעיר החרדי, ואילו הכוללים היו שנִיים במעלה, שכן החברה בכללותה הכירה בחשיבות החינוך התורני ותמכה בו . 7 אבל, המשיך החזון איש, "מה שונה הוא המצב באה"ק [ בארץ הקודש ] לנוכח המצב ההווה, אשר המושבות שחותם היהדות הנאמנה חתום עליהן ספורות הנה, וההכרה בסוד קיום עמנו — שהתורה היא נפשה של העם ונשמת רוח אפה — נשארה לקנין יחיד" . עקב רוח זו שוב אין החברה תומכת בתלמידי החכמים, ודווקא משום כך יש לשים זאת בראש סולם העדיפויות של הכוללים : "לרגלי המצב ההווה נוטל חלק בראש בקיום התורה וחכמיה — המוסדות הכוללים" . 8 ניסוחו של החזון איש מבטא תפיסת יסוד חרדית מרכזית : "התורה היא נפשה של העם ונשמת רוח אפה" . אף שהליטאים שמו דגש רב במיוחד על לימוד התורה, עיקרון זה מוסכם גם על החסידים ועל הספרדים . במאה העשרים נוספה לעיקרון הדתי הזה גם ההבנה החינוכית שמוסדות החינוך התורניים הם המחסום בפני החילון והמקור להצמחת דור העתיד של המנהיגות הרוחנית החרדית, ובפרט הליטאית . "הישיבות הן מבצרי התורה [ . . . ] מבצר עוז להקמת תלמידים תלמידי 6 קרליץ, קובץ איגרות חזון איש, חלק א, איגרת כט . 7 שם, איגרת פו . 8 שם .

המכון הישראלי לדמוקרטיה ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help