sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:13

פרק ראשון : חברת הלומדים 13 ישראל ( פא"י ) , אבל רבים מן החרדים העירוניים התגאו בהם . חברת הלומדים היא אפוא תופעה מאוחרת יותר, שיש להתחקות אחר שורשיה . מקורה של חברת הלומדים הוא בתמורות שחלו לאחר השואה והקמת המדינה . החברה החרדית החלה לעצב את סדר יומה בהשראת תמורות אלה והעמידה בראש סולם העדיפויות שלה את בניין עולם התורה — הישיבות והכוללים . היא תבעה מאנשיה לגייס את כל משאביהם לשם כך . סדר יום זה ינק מכמה מקורות מקבילים : מצד אחד אחזה בחרדים תחושה ערה שהשואה החריבה את מרכזי התורה הגדולים של עם ישראל, אשר הם — על פי תפיסת העולם החרדית — הלב הפועם של הקיום היהודי ; מצד שני, המדינה היהודית הצעירה והמבטיחה, שבתחילה גם החרדים היו נלהבים מהקמתה, טמנה בחובה איום שמנהיגי היהדות החרדית חששו מפניו ; מצד שלישי עמד הגיוס לצה"ל כבעיה דוחקת שחרדים במספר גדל והולך ביקשו להיפטר ממנו עקב הבעיות שהיו כרוכות בו מבחינתם ( בעיות אלה כללו סיכון נפשות שלא על פי ההלכה וחשש מקלקול דתי-רוחני ) . 4 גורמים אלה יצרו אוסף של וקטורים שהניע את מנהיגי היהדות החרדית ואת עסקניה לפעול בכיוון חדש : הם עודדו צעירים חרדים להיפטר מן השירות הצבאי, לוותר על חלום הפרנסה ברווח ולהקדיש את חייהם הבוגרים ללימוד תורה — עיסוק אשר בו ימשיכו גם לאחר נישואיהם . את הצעירות החרדיות עודדו ליטול על שכמן את עול הפרנסה נוסף על עול ניהול הבית, לא במקומו, כדי להקים בית של תורה . 5 ההורים, שנטלו חלק בשוק העבודה, נדרשו אף הם לתמוך בזוג הצעיר, וגם המדינה גויסה ברבות השנים ונדרשה להגדיל עוד ועוד את תמיכתה במוסדות התורה . כך הלך ונוצר בהדרגה הדגם החברתי-כלכלי של חברת הלומדים . 4 בראון, מדריך לחברה החרדית, עמ' 302 . השיקול הראשון היה דומיננטי בעיקר אצל הרב מבריסק, אצל ר' יצחק זאב סולובייצ'יק ואצל הרב שך, ומשקלו הלך והתמעט עם השנים בקרב הציבור החרדי הרגיל . 5 על התופעה החברתית של יציאת האישה החרדית לעבודה ועל הבעיות הכרוכות בה מבחינת החרדים : קפלן, בסוד השיח החרדי, פרק רביעי ( עמ' 197 - 244 ) . על האמצעים החינוכים והדרשניים שננקטו להשגת יעד זה : בראון ( הויזמן ) , אנא אפלח . למבט עיתונאי על השטח בתחום זה : לוי, החרדים, פרק שישי ( עמ' 55 - 71 ) .

המכון הישראלי לדמוקרטיה ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help