sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:14

14 שמעון לוי התאטרוני כ"גיאוגרפי" למי שמנסים להתערות בו, להתנחל בו, לאמץ אותו ולהיות מאומצים על ידו . כך אללה כארים ( 1912 ) מעלה על נס דווקא את דמות הערבי השורשי עלי, ומולו מוצגות דמויות החלוצים העולים כזרים, רופסים וגלותיים . החלל הדרמטי במחזה הוא סגור בהתחלה, והעלילה נפרשת בחדר אפלולי, בהמשך החלל הוא פרדס, כלומר חלל דרמטי אשר בהקשר הארץ ישראלי הוא פראי / טבעי למחצה ומתורבת / חקלאי / מעובד למחציתו האחרת . מדורות מאת אלכסנדר כרמון ( 1941 ) פורש מאבק של "קבוצת עולים משוללי תקווה ותוחלת", ובו נאמר : "לא יועילו גם חבלי המשיח, אם לא תהיה קרקע תחת רגלינו . אין חירות עַם בלי קרקע" . מבחינה דרמטית משכנע הקו הפסימי ביצירה יותר מאשר הנטייה האופטימיסטית הנראית מולבשת וכפויה . כיוון אחר מסתמן בקיטוב, לעתים אקספרסיוניסטי בסגנונו, בין "אדמה" ל"שמים" . החלוץ מתואר כנקרע בין היסודות, נכסף לגשר בין הקטבים, החומרי והרוחני . הגיבורים, מתיישבים הסובלים מעוינות האדמה - המתוארת כיבשה מדי במדבר או רטובה מדי כמו ביצה רעילה ועתירת יתושים, בלתי פורייה - מנסים, בפעולה שחלקה הקרבה עצמית וחלקה בעילה ( בשתי המשמעויות של המושג העברי : ניכוס ויחסי אישות ) , לכבוש את החלל החדש ולאהוב / להשתלט עליו, כפי שגדעון עפרת הבחין 5 כמה מהמחזות הללו מסתיימים, בהתאם, בטקס "חיובי", מעין דאוס – היטב . אקס – נאטורה ארץ ישראלי מאוד, המביע רצון ושאיפה יותר מאשר הישג והצלחה . הסיום במחזות כמו דן השומר מאת ש' שלום, האדמה הזאת מאת יעקב אשמן ( 1942 ) או אהלים ברוח מאת נחום בנארי ( 1935 ) הוא סיכום דרמטי ובדיוני – חיובי הנכפה על מציאות קשה . בתחילת שנות ה – 30 מעלה הבימה את הלילה השנים-עשר , מחזה שקספירי ראשון בארץ ואת טרטיף למולייר . האוהל מעלה את בשפל לגורקי ואת אופרה בגרוש מאת ברכט, אשר יהפוך ברבות הימים למחזאי ארץ ישראלי כמעט . להצלחה מסחררת זוכה מאיר מרגלית ב החייל האמיץ שווייק ( 1935 ) גם כן בהאוהל . מסתמנת מגמה להרחיב את הרפרטואר המקומי בתרבות התאטרון העולמית, קלסית ומודרנית גם יחד . ב – 1937 מועלית אחת ההצגות הראשונות המתמודדות עם ההוויי הארץ ישראלי במישרין - שומרים מאת עבר הדני המציג את חברי "השומר" כטיפוסים נוקשים אך מעוררי ביקורת . בשנות מלחמת העולם השנייה פחתה שוב פעילות התאטרון בארץ . אשמן העלה את האדמה הזאת ( 1942 ) , אחד המחזות החלוציים המועטים שזכו לא רק להעלאה אלא גם לתגובות קהל וביקורת נלהבות . בעקבות מחזות ויצירות

רסלינג


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help