sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:9

99 תאטרון ישראלי של מוסרות ההלכה גם מתוך הקהילה, ובד בבד ניתן להבחין בהתייחסות משוחררת וחיובית יותר כלפי האמנויות בכלל והתאטרון בפרט . בסוף המאה ה – 19 כבר מצויים תאטרוני יידיש בערים כמו יאסי ברומניה, לונדון, ניו יורק, מקסיקו ובואנוס איירס, אשר אליהן הגיעו מהגרים יהודים לאחר פוגרומים וגזרות הצאר הרוסי אלכסנדר . הסיבות המעניינות יותר לשלילת התאטרון מצד היהדות ההלכתית, מבחינה תאולוגית ותאורגית, נובעות דווקא מהבנה עמוקה של כוחה הרוחני של האמנות הפרפומטיבית . היהדות, בעיקר בזרמיה המיסטיים יותר, הכירה היטב את הפן הפרפורמטיבי של המקרא, שכלל את ההיבט המילולי והמחוותי של קריאת התנ"ך בבית הכנסת, ואת הפן הטקסי – תאטרוני של רבים מהחגים . תאטרון במיטבו אינו מתאר מציאויות אחרות, אלא יוצר ובעצם בורא אותן בנוכחות הקהל . מנהיגי היהדות דחו את התאטרון הגויי לא רק בהיותו "פרוץ" ואלילי, אלא גם בגלל האיום הטמון בו לבריאה מתחרה, ולו בדיונית וארעית . כך גם נאסר לעשות תאטרון יהודי ואף לצפות בתאטרון של הגויים, היות שהצגות, בעיקר "טובות", כלומר מרשימות ומשפיעות על הקהל, מסכנות את האקסקלוסיביות של אקט הבריאה ( בעיני הצופה ) מצד האל האחד . רק עם תחילת תהליך החילון בקרב קהילות יהודים והתרופפות מוסרות ההלכה על החברה היהודית במאה ה – 19 החלו יהודים לעסוק בתאטרון . הנצרות הקתולית מבוססת על אמונה בטרנס – סובסטנציאציה באלוהותו של ישוע שהפך אדם, ובגופו של המשיח, כריסטוס, החוזר והופך לישות רוחנית . התאטרון, גשר מיוחד במינו בין חומר לרוח, מושתת על תפיסה דומה שהבימה מייצגת אירועים, דברים ודמויות, אשר כשלעצמם אינם לא כאן ולא עכשיו . היהדות ההלכתית, לטענתי, חששה פחות מההיבט ה"פריצותי" של התאטרון, ויותר מסכנת המציאות המתחרה ובעלת המשמעות החניכתית – מקודשת שתאטרון משובח עשוי להציג - ולתבוע - מצופיו . שלילת התאטרון בטענות מוסריות – חינוכיות הייתה מסכה שהסוותה חשש דתי – פסיכולוגי . האמונה בכוחה הפרפורמטיבי היוצר והבורא של המילה ושל המחווה התאטרונית - בהקשר הפולחני, הרציני ולא רק המבדר של הצגת תאטרון - היא סכנה ממשית לייחודו של הפולחן הדתי היהודי . לכן, בעוד פולחניה וטקסיה של היהדות רוויים דרמה דיאלוגית עזה ואף תאטרונית ברבים מאפיוניה, התאטרון עצמו נדחה, ולאורך מאות שנים לא היה קיים תאטרון יהודי כלל . אף על פי שיהודים אומנם עסקו בתאטרון, היהדות הממוסדת הקצתה אותו מחמת מיאוס חינוכי, עוינות לאומית ובהחלט גם מפני חשש תאולוגי .

רסלינג


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help