sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:4

א ויקרא דפוס ראשון 4 פי רוש שד "ל לת ו ר ה שד"ל רש"י אִם-עֹלָ֤ה קָרְבָּנוֹ֙מִן-הַבָּקָ֔ר זָכָ֥ר תָּמִ֖ים אֶת-קָרְבַּנְכֶֽם : ג יַקְרִיבֶ֑נּוּ אֶל-פֶּ֜תַח אֹ֤הֶל מוֹעֵד֙יַקְרִ֣יב אֹת֔וֹ לִרְצֹנ֖וֹ לִפְנֵ֥י וְסָמַ֣ךְ יָד֔וֹ עַ֖ל רֹ֣אשׁ הָֽעֹלָ֑ה וְנִרְצָ֥ה ל֖וֹ לְכַפֵּ֥ר עָלָֽיו : יְהוָֹֽה : ד וְשָׁחַ֛ט אֶת-בֶּ֥ן הַבָָּקָ֖ר לִפְנֵ֣י יְהוָֹ֑ה וְ֠הִקְרִ֠יבוּ בְּנֵ֨י אַֽהֲרֹ֤ן ה הַכֹּֽהֲנִים֙אֶת-הַדָּ֔ם וְזָֽֽרְק֨וּ אֶת-הַדָּ֤ם עַל-הַמִּזְבֵּ֨חַ֙סָבִ֔יב הנרבע : מן-הבקר . להוציא את הנעבד : מן- הצאן . להוציא את המקצה : ומן-הצאן . להוציא את הנוגח שהמית . כשהוא אומר למטה מן הענין ( פסוק ג ) : "מן-הבקר" - שאין תלמוד לומר - להוציא את הטרפה : תקריבו . מלמד ששנים מתנדבים עולה בשותפות : קרבנכם . מלמד שהיא באה נדבת צבור, היא עולת קיץ-המזבח הבאה מן המותרות : ( ג ) זכר . ולא נקבה . כשהוא אומר "זכר" למטה ( פסוק י ) - שאין תלמוד לומר - "זכר", ולא טמטום ואנדרוגינוס : תמים . בלא מום : אל-פתח אהל מועד . מטפל בהבאתו עד העזרה . מהו אומר : "יקריב" "יקריב" ? אפילו נתערבה עולת ראובן בעולת שמעון, יקריב כל-אחד לשם מי שהוא . וכן עולה בחולין, ימכרו החולין לצרכי עולות, והרי הן כולן עולות, ותקרב כל-אחת לשם מי שהוא . יכול, אפילו נתערבה בפסולין, או בשאינו מינו ? תלמוד לומר : "יקריבנו" : יקריב אתו . מלמד שכופין אותו . יכול בעל- כרחו ? תלמוד לומר : "לרצנו", הא כיצד ? כופין אותו עד שיאמר 'רוצה אני' : לפני ה ' וסמך . אין סמיכה בבמה : ( ד ) על ראש העלה . להביא עולת חובה לסמיכה, ולהביא עולת הצאן : העלה . פרט לעולת העוף : ונרצה לו . על מה-הוא מרצה לו ? אם תאמר : על כריתות ומיתות בית-דין, או מיתה בידי שמים, או מלקות ? הרי ענשן אמור . הא אינו מרצה אלא על עשה ועל לאו שנתק לעשה : ( ה ) ושחט והקריבו הכהנים . מקבלה ואילך מצות כהנה . למד על השחיטה, שכשרה בזר : לפני ה ' . בעזרה : והקריבו . זו קבלה שהיא הראשונה . וממשמעה לשון "הולכה", למדנו ששתיהן בבני אהרן : בני אהרן . יכול חללים ? תלמוד לומר : "הכהנים" : את-הדם וזרקו את-הדם . מה- ( ג ) לרצונו : כתרגומו 'לרעוא ליה' שיהיה הקרבן נרצה לפני ה' לטובה לו לאיש המביאו . 'רצון' בתורה ושאר הספרים הקדמונים אין ענינו voluntas ולא רצה velle , וכן כתב גם רמבמ"ן כאן . ( ד ) ונרצה לו לכפר עליו : אין קרבן מכפר על עוון, אלא על שגגה ( חוץ ממקצת אשמות ) , והעולה אינה על חטא רק כְּמַתָנָה להתרצות לאדון, לכפר עליו, לכסות על מומיו אשר לא ידע בהם, או לבקש ממנו חסד, וירא שמא יגרום החטא הבלתי ידוע למנוע שאלתו . ( ה ) ושחט : וכן 'והפשיט' 'ונתח', חוזר לבעל הקרבן, והוא יעשה בידיו או על ידי מי שירצה . וכן 'וקרבו וכרעיו ירחץ במים' ( למטה פסוק ט' ) נאמר על בעל הקרבן ( עיין בנתיבות השלום שם ) , וכל מה שצריך שיעשהו הכהן נזכר בפירוש בכתוב .

כרמל

יונתן בשיא


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help