sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:5

דפוס ראשון 5 פי רוש שד "ל לת ו ר ה ויקראא שד"ל רש"י ( ט ) וקרבו וכרעיו ירחץ במים : להסיר לִכלוכם לכבוד גבוה ( דון יצחק ) . וְהִפְשִׁ֖יט אֶת-הָֽעֹלָ֑ה וְנִתַּ֥ח אֹתָ֖הּ אֲשֶׁר-פֶּ֖תַח אֹ֥הֶל מוֹעֵֽד : ו וְ֠נָֽתְנ֠וּ בְּנֵ֨י אַֽהֲרֹ֧ן הַכֹּהֵ֛ן אֵ֖שׁ עַל-הַמִּזְבֵּ֑חַוְעָֽרְכ֥וּ לִנְתָחֶֽיהָ : ז וְעָֽרְכ֗וּ בְּנֵ֤י אַֽהֲרֹן֙ הַכֹּ֣הֲנִ֔ים אֵ֚ת הַנְּתָחִ֔ים עֵצִ֖ים עַל-הָאֵֽשׁ : ח אֶת-הָרֹ֖אשׁ וְאֶת-הַפָּ֑דֶר עַל-הָֽעֵצִים֙אֲשֶׁ֣ר עַל-הָאֵ֔שׁ אֲשֶׁ֖ר וְקִרְבּ֥וֹ וּכְרָעָ֖יו יִרְחַ֣ץ בַּמָּ֑יִם וְהִקְטִ֨יר הַכֹּהֵ֤ן עַל-הַמִּזְבֵּֽחַ : ט וְאִם- אֶת-הַכֹּל֙הַמִּזְבֵּ֔חָה עֹלָ֛ה אִשֵּׁ֥ה רֵֽיחַ-נִיח֖וֹחַלַֽיהוָֹֽה : י מִן-הַצֹּ֨אן קָרְבָּנ֧וֹ מִן-הַכְּשָׂבִ֛ים א֥וֹ מִן-הָֽעִזִּ֖ים לְעֹלָ֑ה זָכָ֥ר וְשָׁחַ֨ט אֹת֜וֹ עַ֣ל יֶֽ֧רֶךְ הַמִּזְבֵּ֛חַ צָפֹ֖נָה לִפְנֵ֣י תָּמִ֖ים יַקְרִיבֶֽנּוּ : יא יְהוָֹ֑ה וְזָֽֽרְק֡וּ בְּנֵי֩אַֽהֲרֹ֨ן הַכֹּֽהֲנִ֧ים אֶת-דָּמ֛וֹ עַל-הַמִּזְבֵּ֖חַסָבִֽיב : תלמוד לומר : "דם" "דם", שתי פעמים ? להביא את שנתערב במינו, או בשאינו מינו . יכול אף בפסולים, או בחטאות הפנימיות, או בחטאות החיצוניות, שאלו למעלה והיא למטה ? תלמוד לומר במקום אחר ( פסוק יא ) : "את-דמו" : וזרקו . עומד למטה וזורק מן הכלי לכתל המזבח למטה מחוט הסקרא, כנגד הזויות, לכך נאמר : "סביב", שיהא הדם נתן בארבע רוחות המזבח . או יכול יקיפנו כחוט ? תלמוד לומר : "וזרקו", ואי אפשר להקיף בזריקה . אי "וזרקו", יכול בזריקה אחת ? תלמוד לומר : "סביב", הא כיצד ? נותן שתי מתנות שהן ארבע : אשר-פתח אהל מועד . ולא בזמן שהוא מפרק : ( ו ) והפשיט את-העלה . מה-תלמוד לומר : "העלה" ? לרבות את כל-העולות להפשט ונתוח : אתה לנתחיה . ולא נתחיה לנתחים : ( ז ) ונתנו אש . אף-על-פי שהאש יורדת מן השמים, מצוה להביא מן ההדיוט : בני אהרן הכהן . כשהוא בכהונו, הא אם עבד בבגדי כהן הדיוט, עבודתו פסולה : ( ח ) בני אהרן הכהנים . כשהם בכהונם . הא, כהן הדיוט שעבד בשמונה בגדים, עבודתו פסולה : את הנתחים את-הראש . לפי שאין הראש בכלל הפשט, שכבר התיז בשחיטה, לפיכך הוצרך למנותו לעצמו : ואת-הפדר . למה נאמר ? ללמדך, שמעלהו עם הראש ומכסה בו את בית השחיטה . וזהו דרך כבוד של מעלה : אשר על-המזבח . שלא יהיו הגזירין יוצאין חוץ למערכה : ( ט ) עלה . לשם עולה יקטירנו : אשה . כשישחטנו, יהא שוחטו לשם האש . וכל-"אשה", לשון אש פואיד"א בלעז : ניחוח . נחת רוח לפני, שאמרתי ונעשה רצוני : ( י ) ואם מן הצאן . וי"ו מוסיף על ענין ראשון . ולמה הפסיק ? ליתן רוח למשה להתבונן בין פרשה לפרשה : מן-הצאן מן-הכשבים או מן-העזים . הרי אלו שלשה מעוטין - פרט לזקן, לחולה ולמזוהם : ( יא ) על ירך המזבח . על צד המזבח :

כרמל

יונתן בשיא


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help