sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:יד

מבוא לפירוש שד"ל לתורה יד בשמחה ובשלום : והאל אשר עד כה עזרני, הוא יתמוך ידי לפרש שאר ספרי הקודש כרצונו וכרצון יראיו, יראו ישרים וישמחו" . ( עד פרק כ"ד ) . ללא : בראשית ושמות כת"י ספריה עירונית בוורונה . 2 קולופון, אך יתכן שחתימת שד"ל ( אוטוגרף ) על הספר . . בראשית 1844 עד 1836 ( האצור בספריתי ) : כת"י האחים פארדו . 3 ושמות ( עד פרק כד ) . . 1854 : ספר שמות ( עד פרק כ"ד ) , כת"י סביונטה . 4 בקולופון נכתב : נטה יע"א,"העתקתי פירוש ספר שמות, אני הצעיר חזקיה פואה מסביו וחתמתי בחודש אלול התרי"ד, בהיותי תלמיד בבית מדרש הרבנים . ברוך ה' אשר לא עזב חסדו ואמיתו מעימי, בתיתו לי למלמד איש מופלג, כרב כת"י זה מאוחר מקודמו בעשר שנים ] . – המפרש" . [ כלומר דברים, אך – במדבר – : הספרים ויקרא ( מפרק כ"ב ) כת"י קולומביה . 5 התבלות כתב היד . קטועים עקב אותו – : ספר בראשית ( בלבד ) , ובסופו כת"י המכון לחקר יהדות איטליה . 6 הקולופון כמו בכת"י הראשון . ז . אם כך, כיצד נוצר פירוש שד"ל לתורה ? מהשוואת כתבי היד השונים מסתבר ללא כל ספק, שכל ששת כתבי היד , 2או 1י מס'הועתקו ממקור אחד . יתכן שהמקור המשותף שלהם הוא כת" אם כי קשה מאוד להשוות כתבי יד, על מנת לדעת מי מהם הוא בכתב ידו של , הוא העתקה של תלמיד שהעתיק "כמו 1שד"ל . יתכן אפילו שהקולופון בכת"י תוכי" גם את הדברים של שד"ל, ממקור אחֵר שאיננו בידינו . והראיה לכך ילה ! אך דבר אחד מתברר שבכת"י השישי יש בדיוק אותו הקולופון, מילה במ כל תלמידי שד"ל העתיקו למחברתם, או לפני השעור ( להתכונן ) בודאות : . , שהיה אף הוא בכתב ידאחדאו אחריו ( לסכם ) ממקור בכתב היד הזה חלו אמנם שינויים מפעם לפעם, והוא התפתח עם הגילויים קודם . החדשים של שד"ל . לעיתים שד"ל כתב במפורש שהוא חוזר בו מפירוש בנספח ג אנו מציגים את כל המקומות שבהם שינה שד"ל את פירושו, תוך ציון המועד שבו שינה דעתו . ואולם הנוסח בכל כתבי היד הוא תמיד אחיד, מילה . תמיד בגוף ראשון במילה, והוא נכתב מהו, אם כן, השלב שבו נכתב כל אחד מכתבי היד הללו ? ניתן ללמוד זאת על יסוד הנעדר ממנו . – ו, ובעיקר על בסיס מה שכתוב ב אדגים זאת בעזרת דוגמא אחת : בבראשית, פרק י"ט פסוק ט"ז, מסביר שד"ל :

כרמל

יונתן בשיא


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help