sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:14

14 שגיא אלבז ממון הנתמכת על ידי הנהגה פוליטית, לצד הנטייה לשמר את תרבות הביטחון במשך השנים - כל אלה יצרו מצב הגמוני חדש, אחיד וכוחני לא פחות מקודמו . כחלק מהגמוניה חדשה, שעוצבה בתחילת שנות ה – ,90 נוצרה תשלובת צרה של אליטות השולטת על מערכות ריכוזיות ורבות עוצמה ( עציוני – הלוי, 1997 : 22 ) . עם כינונה של הגמוניה זו אומצו כללי משחק המשמרים את מאזן הכוחות בחברה . מחמת קוצר היריעה אין בכוונת הספר להצביע על הסיבות 4 אלא להראות מדוע תחלופה של אליטה שלטונית לעליית ההגמוניה החדשה, הנאמנה לליבה ערכית אינה פורצת את מסגרות השיח המקובלות במדיה . מודל תיאורטי המקור שממנו שואב הספר את עיקר הנחותיו וטיעוניו הוא הגישה האליטיסטית . על פי ההנחה הבסיסית אשר לפיה אין להפריד בין חלוקת הכוח בחברה לאופיה הדמוקרטי של המדינה, נקבע שריכוז הכוח בידי מעטים פוגע בקיומו של מרחב ציבורי פתוח החיוני להבטחת ההליך הדמוקרטי . המרחב הזה, המכונה בפי תיאורטיקנים "שוק חופשי של רעיונות", פועל בלא מגבלות כל עוד נשמר עיקרון חופש הביטוי - זכות יסוד הנבחנת לרוב על פי מימוש העיקרון של חופש העיתונות . על בסיס הספרות המחקרית פותח מודל תיאורטי המניח ששלוש קבוצות כוח - אליטות פוליטיות, צבאיות וכלכליות - אשר ממוקמות במוקדי הכוח המרכזיים של החברה הישראלית, משתמשות בכלי התקשורת על מנת לגייס הסכמה ציבורית רחבה לסדר הקיים וכדי להצדיק את שלטונן . בין השאר הן מגבשות ליבה ערכית קונצנסואלית שעיקריה הם : 1 . לאומיות יהודית ; 2 . תרבות ביטחונית ; 3 . ליברליזם כלכלי . כל אחת מסוגיות הליבה האלה מיוצרת, משוכפלת ומופצת להמונים בתיווך אמצעי התקשורת - אותם מנגנוני הסכמה אידיאולוגיים הכפופים לאליטות . הממצאים והמסקנות של הספר מושתתים על ניתוח תוכן חדשותי - איכותני לצד כמותי - של שני סוגי מדיה : עיתונות מודפסת ( "ידיעות אחרונות" ו"הארץ" ) וטלוויזיה ציבורית ומסחרית ( ערוצים 1 ו – 2 ) . הבדיקה האמפירית בנויה מכמה קריטריונים לניתוח התקשורת, אשר עוברים קידוד ושיפוט קפדני, לצד ריאיונות עומק עם עיתונאים בכירים ועם חברי אליטות פוליטיות . 4 . לניתוח היסטורי – סוציולוגי מפורט בעניין ראו ספריו של ברוך קימרלינג : קץ שלטון האחוסלים ( 2001 ) ו מהגרים, מתיישבים, ילידים ( 2004 ) .

רסלינג


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help