sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:8

8 מאיר ברוכין האלה מובילים לוויכוח בדבר הדרך הראויה לקבלת החלטות שעלולות להוביל למלחמה . על פי עמדה אחת , החלטות אלו צריכות להתקבל על ידי נציגי הציבור , כלומר על ידי חברי הרשות המחוקקת ; על פי עמדה שנייה , מדובר בסמכות המצויה בידי הרשות המבצעת , האמונה על הכוחות המזוינים ומחויבת לפעול במהירות ובנחישות ; על פי עמדה שלישית , הפעלת סמכויות המלחמה צריכה להיות תוצר של שיתוף פעולה בין שתי הרשויות , על מנת שלא להפקיד בידי רשות אחת עוצמת שלטון רבה מדי . לנוכח היכרותם את המשטרים המלוכניים באירופה נזהרו אבות החוקה האמריקנית מפני הפקדת סמכויות המלחמה בידי רשות שלטון אחת . היה עליהם לקבוע אמות מידה בנוגע לסמכויות שעלולות לסכן את שיטת הממשל החדשה , ולפיכך הם העדיפו את העמדה השלישית , מבלי להגדיר בבירור את סמכויותיה של כל רשות . על פי חוקת ארצות הברית חולקו סמכויות המלחמה בין הנשיא לקונגרס : הקונגרס נקבע כגוף השלטון המוסמך להכריז מלחמה , ואילו הנשיא הופקד על הכוחות המזוינים . חלוקה זו הביאה להתנגשויות רבות בין שתי הרשויות . פעמים רבות בעבר ניסה הנשיא לפעול על גבול תחום סמכויותיו ולעתים אף לחצות אותו . ברוב המקרים גילו חברי הקונגרס מידה רבה של נכונות להתגמש בכך שהשלימו בדיעבד עם המהלכים שנקט הנשיא , בין בהסכמה בשתיקה ובין בהסכמה למראית עין . בכמה מקרים שבהם התעוררה מחלוקת שימש קו פעולה זה את הנשיאים , בהציגם מכלול רחב של תקדימים מן העבר שניתן לבסס עליהם פעולה בהווה . הביטוי הבולט ביותר להתנגשות בין הנשיא לקונגרס היה המלחמה בווייטנאם . מלחמה זו חידדה את יחסי הגומלין בין הנשיא לקונגרס , לא בגלל המחלוקת החוקתית , אלא בעיקר עקב

רסלינג


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help