sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:14

14 שאותה פגש פנים אל פנים לראשונה ; ולממשק המורכב עם האסלאם המרוקאי בגלגולו החדש . הכובש הצרפתי נתפס בעיניו כשליח אלוהים, רודף צדק, דואג לזולת, ממגר בערות ומפיץ השכלה . הוא נתפס כמשחרר לא רק את היהודי אלא את כל המין האנושי, מתוך ראייה אוניברסלית . ניתן לראות יחס זה בברכה ששזר בטקס לזכר ההרוגים הצרפתים בכיבוש מרוקו : אשר כל מלחמותם הם קדושות רק למען האמת והצדק, והחופש והדרור, להציל עני מחזק ממנו, ולפשוט אדרת הבערות מהבוערים, ולהלביש אותם מחלצות הדעת והשכל [ . . . ] והודות לאל עליון העומד לימין צדקם, הוציאו כמה רבבות נפש אדם מיגון לשמחה, ומאבל ליום טוב, ומאפלה לאור גדול [ . . . ] ושמש צדקת מעשיהם ופעולותם אשר הזריחו על המין האנושי, בדם קדשם, יהיו חקוקים על לוח לבנו תמיד, ויהיו חרוטים על ספרי דברי ימי עולם, לזכרון, לדור אחרון . [ אוצר המכתבים, סימן רעב ] הרב משאש זיהה בצרפת המשחררת רצון כן לשוויון בין אזרחיה ובינם לבין כל אזרחי העולם . הוא צייר אותה כגואלת שהביאה בשורה של חברה חדשה, איכות חיים והשכלה . הוא הכיר והבין את עיקרי מורשת המהפכה הצרפתית, שיוסדה על אדני החירות, השוויון והאחווה . בהקשר אחר הִנגיד בין העם הצרפתי לבין עמים אחרים ( רוסיה, פולין, רומניה ובפרט גרמניה ) , שבהם "לא מצאה יונת ישראל מנוח", וביכר את "הגוי הגדול הזה גוי צרפת ירום הודו ותינשא מלכותו" . ההנגדה מתחדדת עוד יותר בתיאוריו את הקיום היהודי במגרב . ובפרט היהודים יושבי המערב שלא ראו טובה מיום גלותם מבבל לאלו הארצות, ובפרט מתחלת האלף שעלינו, כאשר ספרו לנו אבותינו, שאין יום שלא היתה בו קללה חרב ודבר ורעב . [ אוצר המכתבים, סימן קצא ]

המכון הישראלי לדמוקרטיה ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help