sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:8

8 מנהגים קבליים, למעט מקרים שאין בהם משום התנגשות עם דברי הלכה ושהציבור יכול להבינם ולאמצם . הרב משאש היה דרשן יצירתי, פורה ומקורי, גם בכתב וגם בעל פה . דרשותיו בציבור במקנס מדי שבת אחר הצהריים משכו אליהן מאות מאזינים . את ההתרגשות והחוויה המכוננת שהיו בדרשותיו תיארו כעבור שנים שניים משומעי לקחו – הרב פרופ' שלמה טולדנו ופרופ' מרסל בנאבו : זה היה בית הכנסת הכי גדול במכנאס . שעה לפני הזמן, אנשים הצטופפו בבית הכנסת . רבים ידעו מראש שאין עוד מקום ותור ארוך של אנשים נושאי כסאות השתרך ברחוב [ . . . ] הרב עומד לפני התיבה, מתח באויר, כולם דרוכים לעבר פני המלאך [ . . . ] דממת הס נזרקה בחלל . הסיפור מותח . וכשיוצאים מבית הכנסת [ . . . ] עיניו של כל אחד מתקשות עדיין להתרגל לאוירה של הרחוב . כאילו יצאו מקודש הקדשים . [ הרב פרופ' שלמה טולדנו, בתוך : אלעד פורטל, זה היו"ם, עמ' 17 - 18 ] לטקסי השבת הוא תרם תרומה מרשימה ביותר : הדרשה שלו . זו הייתה מאוישת בקהל גדול מכל הדורות, שהגיעו לבית הכנסת החדש, בו אף פעם לא היה מספיק מקום כאשר הוא דיבר . קולו העבה והקצת צרוד במהירות השתיק את הקהל הנלהב . הכל התאמצו לשמוע אותו [ . . . ] הדרשה הסתיימה והקהל הושתק והופנט באמצעות אזכור של ימות המשיח . אני עזבתי את בית הכנסת עם תובנה חדשה ומאושר . [ פרופ' מרסל בנאבו, בתוך : יהודית ( קולט ) טויטו, "דמותו של הרב בספרות יהודי צפון – אפריקה בשנים 1896 - 1996 ", עמ' 140 ] אין ספק כי מדובר באחד הפוסקים החשובים במרוקו במאה העשרים . איש אשכולות, שבאישיותו השתלבו התכונות של בור סוד ומעיין המתגבר, שהשכיל להביט נכוחה אל המציאות המודרנית ואשר מתוך המורשת היהודית בכלל ומורשת העומק המרוקאית בפרט הצליח לאזן בין העולמות . ראויה דמותו של הרב משאש להיות נוכחת בציבוריות הישראלית ולגוון את השיח בשפת עומק זהותית, מסורתית, הומניסטית, קשובה ודיאלוגית . יהי רצון שמאמר זה יהיה בבחינת "דובב שפתי ישנים" .

המכון הישראלי לדמוקרטיה ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help