sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:4

4 הרב יוסף משאש הכיר את מקנס יותר מכל רב אחר שכתב על אודותיה . הוא הכיר את חכמיה ופייטניה מדורות קודמים, את בתי הכנסת שלה ואת גלגוליהם, את הגנאלוגיה של משפחותיה ואת סמטאותיה . הוא העמיק וכתב על ההיסטוריה של העיר – מלכיה, שריה, חכמיה ומערכות היחסים שבין יהודים למוסלמים בה . אין ספק כי למקנס היה תפקיד חשוב בעיצוב אישיותו, עיר של תלמידי חכמים, הדבקה במסורת ספרדית רציונליסטית והיוצרת ספרות תקנות ענפה שמעידה על עצמאות רבניה בפסיקת ההלכה . "מכנאס, מבחר כל המערב [ מרוקו ] בתורה וביראת חטא" ליוותה אותו בכל התחנות הבאות של חייו . הרב משאש שימש רב עיר ודיין במשך חמישים שנה, תקופה ארוכה ומשמעותית המשקפת נקודת מבט רחבה שנעה בין שלוש ערים, שלוש מדינות ושלוש תקופות זמן . בקהילה זו שימש הרב משאש דיין ורב העיר במשך שבע עשרה שנים, עד 1940 . יהודי תלמסן חיפשו רב מסורתי לקהילתם, שהייתה בשלבי חילון מואצים יותר מקהילות מרוקו, ור' יהושע בירדוגו, הראב"ד ( ראש אב בית דין ) של מקנס המליץ להם על הרב משאש . לשהותו בתלמסן היה משקל חשוב בעיצובו כחכם, כמנהיג וכפוסק . ריחוקו ממרכזי התורה ומהחכמים של מרוקו יצר אצלו תודעה של בדידות ואתגר . מה שהיה לו כה קשה בתחילה הפך בחלוף השנים לנקודת חוזק בגיבושו כפוסק עצמאי, בלתי תלוי, הנדרש להכרעות חותכות וכואבות . עמיתיו הרבנים במרוקו עדיין לא ראו עין בעין את המציאות המודרנית, על משמעויותיה הקיצוניות לחיים היהודיים . סעד וסמך מצא הרב משאש ברב חיים בלייח, רבה הקודם של תלמסן, תלמיד חכם מסורתי, בעל הבנה ופתיחות לעולם המודרני ומחזיק בגישה רציונליסטית . הרב משאש ראה בו את ה"קברניט" האחרון של חכמי אלג'יריה ולעיתים העדיף את שיטתו גם מול גדולי חכמי מרוקו של זמנו . ת ל מ ס ן , א ל ג ' י ר י ה

המכון הישראלי לדמוקרטיה ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help