sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:9

9 הקדמה | יובל שני מחקר מדיניות זה עוסק בשאלה מרכזית לעתידה של מדינת ישראל כמדינה דמוקרטית, המחויבת לערכים של שלטון החוק, הפרדת רשויות והגנה על זכויות אדם : כיצד יש לעצב מחדש את יחסי הגומלין בין רשויות הממשל השונות בכלל, וכיצד יש להבנות את סמכותו של בית המשפט העליון להפעיל ביקורת חוקתית על חקיקה ראשית של הכנסת בפרט . מכיוון שהביקורת החוקתית קשורה לסוגיות בסיסיות של חלוקת הכוח הפוליטי וקביעת הסמכות לקבוע את גבולות הכוח לחוקק, חשיבותה העקרונית רבה והיא רלוונטית לכל דמוקרטיה . זאת ועוד, במדינות רבות שבהן השאלה בדבר גבולותיו של הכוח השלטוני והלגיטימיות של אופן ההפעלה שלו שנויה במחלקות עזה, נושא הביקורת השיפוטית על חוקתיות חוקים ( להלן : ביקורת חוקתית ) טעון מאוד מבחינה פוליטית . כמו בנושאים חוקתיים רבים אחרים, המקרה הישראלי מורכב במיוחד : לא רק שהמחלוקת הפוליטית בישראל מתמקדת יותר ויותר בהיקף הרצוי של הביקורת החוקתית ( מהטעמים שיפורטו למטה ) , אלא שבהיעדר חוקה מקיפה אפילו התשובה לשאלה מה לגיטימי לפי כללי ״המשחק החוקתי״ המצוי אינה מוסכמת על הצדדים למחלוקת . למתבונן מהצד קשה לעיתים להבין את עוצמת הוויכוח המתנהל בישראל סביב מעמדו של בית המשפט העליון ואת מרכזיותו בזירה הפוליטית . לכאורה, הביקורת החוקתית בישראל מוגבלת בהיקפה — שכן רק הוראות ספורות בחוקי היסוד הקיימים מאפשרות לפסול חוקים שסותרים אותם, ובפועל נראה שבית המשפט העליון משתמש בסמכות הפסילה בזהירות רבה ( מאז 1995 נפסלו

המכון הישראלי לדמוקרטיה ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help