sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:14

14 • חינוך בעולם משתנה ההתנהגות שהיא חיה לאורם ולקרוא תיגר על גבולותיה שלה . דמותה של פנדורה נערצת עליי, והיא נענשה, לדעתי, על לא עוול בכפה . חרף הסכנות הנלוות לסקרנות, המצב האנושי הרי ניזון ממנה . הכוונה היא לסקרנות ביחס לדרכי הפעולה של דברים בעולם, לכלים המבצעים כל מיני עבודות, לאופיים של בני אדם ולמקומות מעבר לים . חקירות מסוימות מעוררות קשיים, אולם מדובר לא פעם בקושי פורה . אני מציע אפוא שנגלה סקרנות כלפי השאלה “למה אנחנו צריכים לדעת את זה" . האם קיימת שאלה חשובה יותר בחינוך ? השאלה “למה אנחנו צריכים לדעת את זה" היא הרי גרסה יהירה של אחת השאלות הכי חשובות בחינוך, שאלה המורכבת משלוש מילים בלבד : מה חשוב ללמוד בבית הספר . כשמישהו שואל שאלה נפיצה וטעונה כזאת מירכתי הכיתה, הוא מעביר מסר חשוב : שאלה זו אינה שייכת רק לוועדות חינוך, למחבריהם של ספרי לימוד, לכותבי תוכניות לימודים או לכל עילית מקצועית אחרת . מדובר בשאלה המעסיקה את תלמידינו . ספר זה יעסוק כולו בתשובות שאנו יכולים לענות על שאלה זו . עולם הולך וגדל של דברים שחשוב ללמוד גם מורים יכולים להיות חכמולוגים . בדרך כלל תוכנית הלימודים נעה במסלולה הרגיל, אך מורים רבים בבתי ספר רבים נהיו יהירים והחלו לפרוץ את הגבולות של החומר שנהוג ללמד . יש לפחות שש מגמות כלליות . אני מכנה אותן ששת ה"מעֵבר" : 1 . מֵעבר למיומנויות בסיס — מיומנויות ונטיות של המאה ה- 21 . מגמה עולמית רווחת מעודדת טיפוח חשיבה ביקורתית ויצירתית, מיומנויות ונטיות שיתופיות, מנהיגות, יזמות ומיומנויות ונטיות אחרות הנותנות מענה לחיים בימינו ולסיכוי שלנו לשגשג . 2 . מֵעבר לדיסציפלינות המסורתיות — דיסציפלינות מתחדשות, מעורבות ופחות מוכרות . כאן אנו מוצאים תמות כגון ביואתיקה, אקולוגיה, רעיונות עדכניים מתחומי הפסיכולוגיה והסוציולוגיה ותחומים אחרים הנוגעים להזדמנויות ולאתגרים של ימינו . 3 . מֵעבר לדיסציפלינות נפרדות — בעיות ונושאים בין-תחומיים . תוכניות לימודים רבות פותחות לתלמידים צוהר לבעיות הרות גורל בעלות אופי בין-תחומי מובהק, כגון הגורמים לבעיית העוני ופתרונות אפשריים או היתרונות והחסרונות של מקורות אנרגיה שונים .

הקיבוץ המאוחד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help