sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:12

12 • הוראה ולמידה לשם הבנה שהם מרחיבים את תשומת הלב ומעודדים תלמידים לאמץ גישה הרפתקנית בחשיבתם . שמחה מתונה עוזרת לתלמיד להבחין בדפוסים, קשרים ויחסים — הבחנה שיש לה ערך ישיר בבניית הבנות ובחשיבה יצירתית . כצפוי, מצבי רוח שליליים אינם תורמים רבות לחשיבה נועזת, חוקרת וחשיבה מסוג “מה אם . . . ״, משום שהם נוטים לעורר הלכי רוח זהירים . מורה המעוניין לעודד חשיבה בונה יצטרך להעלות את מצב הרוח ולשחרר את הלך רוחם של התלמידים, אך להשתדל שלא להעלות את מצב הרוח יותר מדי — כדי שהוא לא יהפוך למכשול ( 2018 Newton, ) . קבלת החלטות היא סוג מעניין של חשיבה תכליתית, משום שהיא מערבת סוגי חשיבה שונים — הן מתודיים והן בונים . בה בעת עליה לכלול את הערכים, האמונות והמטרות של האדם, שמקצתם מושרשים עמוק כל כך עד שהם בלתי מודעים לפחות באופן חלקי . תגובות רגשיות עשויות להצביע על בחירות התומכות באותם ערכים, אמונות ומטרות או מסכלות אותם . אנו עשויים אפוא להרגיש טוב כשאנו שוקלים אפשרות אחת או לחוש אי-נוחות כשאנו שוקלים אחרת . הראשונה תשקף ככל הנראה את ערכינו, ואילו האפשרות האחרת תשקף ערכים מנוגדים לשלנו ( או חששות שלנו ) . המידע שהרגשות חושפים צריך לתת לנו הפוגה למחשבה, ועליו להיות חלק מתהליך קבלת ההחלטות ולתרום לבחירה רציונלית . החלטות אישיות יכולות להיות משנות חיים — לטוב או לרע — והן נדבך מרכזי של חיים מספקים . קבלת החלטות בדרכים המביאות בחשבון את המשמעויות הנרחבות שלהן היא אבן יסוד של החוכמה המעשית . בתי ספר נוטים לפעמים להזניח את סוג החשיבה הזה ( 2018 2017, Newton, 2014 a, ) . הבנות מסוגים שונים — בונות, אסוציאטיביות או חישוביות — מספקות לנו את השקפת העולם שלנו ומנחות את פעולותינו . הרפז ( הרפז, 2019 ; 2019 Harpaz, ) טען בצדק “שרק אדם אחד יכול לבנות את המבנה הזה או לחבר את הסיפור — האדם עצמו . איננו יכולים להעביר למישהו הבנה, אך ביכולתנו לספק לו תנאים שיגדילו את סיכוייה להתרחש״ . תנאים אלה מסייעים לתלמידים להעלות ידע קודם לתודעה, נותנים להם משהו לחשוב עמו ועליו, מדגישים היכן אנו רוצים שיקשרו, מספקים להם מבנים ומוודאים שהקישורים שהם עשו הולמים . אלה עשויים לכלול, לדוגמה, מארגנים גרפיים ואנלוגיות או להצביע על הדרך בעזרת שאלות ממוקדות ( Ferrari et al . , 2017 ; Newton and Newton, 2018 ) . כשתלמידים נדרשים למאמץ מנטלי גדול יותר, הם תכופות בונים מבנה עמיד יותר . אנו עשויים אפוא

הקיבוץ המאוחד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help