sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:10

10 • הוראה ולמידה לשם הבנה דבר מה חדש, לפחות לאותו אדם, משהו שאינו נמצא בזיכרון . סוג זה של פעילות הוא “מרכיב חשוב של כל היבטי החיים התרבותיים, והוא מאפשר יצירה אומנותית, מדעית וטכנית כאחד״ ( 2004 Vygotsky, ) . מובן שלעתים מתברר שהיחסים שגויים, אולם הבחנה בין השקול לשגוי היא תפקידה של החשיבה המעריכה או הביקורתית . התהליך המנטלי הבונה שבסופו נרכשת הבנה — שגורה או מקורית — הוא ככל הנראה הנכס המנטלי החשוב ביותר שיש לנו . הוא מקנה משמעות לעולם שאנו חיים בו, ואף בונה עולמות חלופיים — מקצתם לצורך משחק ואחרים לצורך מטרות רציניות יותר . בשנת 2015 הציגו בקשי ואחרים ( . Bakshi et al ) את מחקרם על ההשפעה האפשרית של בינה מלאכותית על מקום העבודה . בינה מלאכותית מתאימה להליכים שגרתיים ולפעולות מסוג “אם . . . אז״, אותן פעולות שאנחנו ( בעזרה בינה אנושית ) נוטים לשנן או לרכוש דרך תרגול . התחזית היא שסוג העבודה הזה ייעשה על ידי טכנולוגיית בינה מלאכותית . אולם קישורים המולידים הבנות, שגורות או מקוריות, אינם מתאימים לדפוסים או אלגוריתמים של בינה מלאכותית . תחומים הקוראים לסוגי חשיבה כאלה ( לפחות בהווה ) אינם מצויים בטווח היכולות של בינה מלאכותית, ועבודה הכרוכה בסוג חשיבה כזה נתונה פחות לאיום . תחליפי הוראה בדמות רובוטים המצוידים בבינה מלאכותית מתפתחים במהירות . מורים אנושיים יצטרכו לחשוב כיצד הם יוכלו לעשות בהם שימוש מיטבי . הרובוטים יכולים, לדוגמה, לספק מידע ולבדוק הפנמה, לתת לתלמידים לתרגל שגרות ולהציע להם כלים שיהיו בבחינת פיגומים לחשיבה . בינתיים המורה האנושי יכול לעבור לחשיבה מ״סדר גבוה״, למשל פיתוח הבנות . חלוקת עבודה כזאת היא רק צעד ראשון . עבודה משולבת יותר עם הרובוט כחלק מצוות המורים עשויה להניב עוד יתרונות . בבוא היום עשוי תפקידם של המורים להסתכם בפיקוח על ההוראה והלמידה ועל איכותה ופחות בהוראה עצמה . מורים יצטרכו להשגיח שתלמידים לא יפתחו עצלות מנטלית וישאירו לרובוטים את כל החשיבה וכמו כן להבטיח שתוכנית הלימודים לא תצטמצם רק למה שרובוטים מסוגלים לעשות ( & Newton Newton, in press ) . מובן שיש חשיבות לעובדות ומספרים — בלעדיהם אין מה להבין ואין מה שיזין חשיבה יצירתית . חשיבה בונה, מחשבת, היא הכלי המנטלי החזק ביותר שלנו לצורכי הישרדות ורווחה . אל לנו להזניח אותו או להטביע אותו בתוך צבירה גוברת וחסרת טעם של מידע זמין . רובוטים, חרף האוטונומיה שלהם ומאפייניהם האנושיים, יודעים רק לדמות רגשות . מעשיהם אינם מוּנעים מרגש ואינם מעוררים רגש . אנו,

הקיבוץ המאוחד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help