sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:10

מפגשים בין-תרבותיים בחצר בית הספר במושבה 10 בארגנטינה בתור ישות משפטית, שזכתה להנחה במיסוי . תפיסת העולם האגררית הייתה הקו שהנחה את החברה, והוא בא לידי ביטוי ביצירת מסגרת לפעילות חקלאית ולחיי קהילה כפרית בכל המקומות שבהם פעל הארגון . בשנת 1903 יזמה יק"א מפעל התיישבות בארץ- ישראל, והוא נמשך תשע שנים ובמסגרתו הוקמו מושבות הבת של זיכרון יעקב, עתלית בחוף הכרמל וגבעת עדה, המושבה משמר הירדן ומושבות הגליל התחתון : סג'רה, מסחה, מלחמיה, ימה, מצפה, בית גן, יבנאל, כנרת ואילנייה . 13 המתיישבים נבחרו בקפדנות, על-פי ניסיונם בעבודה חקלאית . מקצת מתיישבי מושבות יק"א ה'חדשות' היו מבני המושבות הוותיקות, כגון בני זיכרון יעקב שהתיישבו בעתלית ובבת שלמה . קצתם היו פועלים חקלאיים ותיקים וקצתם — בוגרי חוות ההכשרה בסג'רה, ובהם גם משפחות מרוסיה, שכונו 'סובוטניקים' . 14 יק"א יצרה מעמד חדש של עובדי אדמה — אריסים — שהדימוי שלהם היה שונה מדימויו של האריס האירופאי . האריסות הייתה במקורה סוג של תקופת מבחן שבה היה על האיכר להוכיח את יכולותיו המשקיות . את רעיון האריסות העלה חיים מרגליות קלווריסקי, מנהל החווה להכשרה חקלאית בסג'רה בשנת 1900 . 15 התלמידים שלמדו בכיתתו של חיון בפתח תקווה ובכיתות בתי הספר במושבות הנתמכות ( בידי הברון ויק"א ) , למדו במוסדות חינוך שהיו שונים מן ה'חדרים' שבהם למדו הוריהם . בתי הספר וגני הילדים שימשו סוכני חִברוּת ידועים של מה שעתידה להיות המהפכה הציונית . אבל זה לא היה השינוי היחיד שאתו נדרשו התלמידים ומשפחותיהם להתמודד . בין אותם כתלים פגשו הילדים תכנים חדשים של חינוך הומניסטי, הרואה בילדות קטגוריית התפתחות חשובה בעלת מאפיינים ייחודיים, המפרידים בין הילד לבין המבוגר בעל האחריות . הילדים 13 בשנת 1901 יישבה יק"א בני איכרים במושבה מסחה — לימים כפר תבור . בשנת 1903 היא הקימה עוד שש מושבות, ועוד אחת — בשנת 1907 . ראו בן-ארצי, המושבה העברית ( לעיל, הערה 3 ) , עמ' 1 - 45 . 14 בשנת 1898 עלתה לארץ-ישראל משפחת קורקין הגֵרה מרוסיה דרך אודסה, בסיועם של חובבי ציון, ושנתיים לאחר מכן התיישבה במושבה סג'רה, שבהנהלתו של חיים מרגליות קלווריסקי, והשתלבה בניסיונות האריסות הראשונים . בשנים הבאות התיישבו בני משפחת קורקין ועמיתיהם לגֵרות ולמוצא, משפחת דוברובין ומשפחות אחרות, במושבות בגליל, ובייחוד התרכזו ביבנאל ובבית גן . הגרים הסובוטניקים היו מתיישבים רצויים במיוחד בעיני קלווריסקי בשל הסתפקותם במועט ובשל עלותם הנמוכה יחסית למשפחות יהודיות ( מקוריות ) אחרות . ראו יובל דרור, 'הגרים הרוסים בגליל העליון בראשית המאה העשרים', קתדרה 10 ) 1979 ) , עמ' 34 – 71 . 15 חיים מרגליות קלווריסקי ( 1868 – 1947 ) נולד בליטא ולמד במונפליה . הוא נישא לאחייניתו של הרופא הלל יפה, ובשנת 1895 עלה ארצה . קלווריסקי היה המזכיר של מסדר 'בני משה' ביפו . במשך שנתיים עבד קלווריסקי כמורה במקווה ישראל, ובשנת 1898 החל לעבוד במסגרת יק"א והתמנה למנהל המושבה משמר הירדן . לאחר מכן יזם והקים את החווה החקלאית בסג'רה, ובשנים 1900 – 1905 עסק ברכישת אדמות בגליל התחתון, שעליהן הוקמו שבע מושבות יק"א ובד-בבד גם כיהן כמפקח שלהן . ראו עירית עמית, 'תכניות להקמת חבל יהודי בסנג'ק עכו 1902 – 5091', קתדרה 49 ( תשמ"ט ) , עמ' 103 – 116 ; אסתר ינקלביץ, 'האריסות בסג'רה דגם להתיישבות חקלאית בראשית המאה העשרים בארץ-ישראל', קתדרה 120 ) 2006 ) , עמ' 79 – 106 .

הוצאת אוניברסיטת בר אילן


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help