sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:8

מפגשים בין-תרבותיים בחצר בית הספר במושבה 8 בתור זירה אידאולוגית שבה צמחו אתוסים ציוניים מכוננים . 4 יש לציין כי בתי הספר וגני הילדים במושבות של הברון ושל יק"א אופיינו בהיותם חלק מחינוך ציבורי הנשען על פילנתרופיה יהודית ועל גופים הפועלים ללא כוונת רווח כלכלי ( מה שמכונה בימינו מגזר שלישי ) , וזאת בתקופה שבה לא הוחל חינוך החובה במרחב היהודי ובמרחב הכללי בארץ- ישראל העות'מאנית . מבנים ייעודיים לחינוך הוקמו בשלבים הראשונים של הקמת המושבות בתמיכת הברון ויק"א, וגם במושבות הקטנות, כגון בת שלמה ומנחמיה, נבנו בתי ספר מרווחים . בכפר תבור אף נבנו שני בתי ספר בפרק זמן של פחות מעשור . 5 מימון החינוך היה חלק ממפעל התמיכה שהחל חצי שנה לאחר ייסודה של המושבה ראשון לציון, בשנת ,1882 וזאת לנוכח המשבר הקשה שאתו התמודדו המתיישבים החדשים . המציאות הקשה של אי-הכרת תנאי הארץ והמערכת השלטונית בעת-ובעונה-אחת עם חוסר ידע חקלאי וכלכלי חוללו משבר קיומי בקרב מתיישבי ראשון לציון . נציגי המושבה פנו לבקש סיוע ועזרה בדרך הידועה בחברה היהודית — פנייה לבעל הון פילנתרופ שיפעל לפי ערכי האמרה 'כל ישראל ערבים זה בזה', ויושיט את העזרה הנחוצה . הפנייה לברון אדמונד דה רוטשילד מפריז הולידה מפעל רחב היקף של סיוע, שכלל, מלבד המושבה ראשון לציון, גם את המושבות ראש פינה וזיכרון יעקב . שנה וחצי לאחר מכן, בסתיו ,1883 מימן הברון רוטשילד את קניית אדמותיה של עקרון, ושמה שונה למזכרת בתיה ( על-שם אמו של הברון ) . סיועו של הברון התרחב לעמק החולה, כשסייע למושבה יסוד המעלה, שהוקמה בשנת ,1884 וכעבור שלוש שנים פרס את חסותו על מקצת איכרי פתח תקווה ובהמשך הרחיב את השפעתו על המושבה . 6 בשנים 1887 – 1889 הקים הברון את מושבות הבת של זיכרון יעקב, בת שלמה ושפיה . 'חובבי ציון' ופקידי הברון עשו ניסיון לצעוד עוד צעד לעבר התיישבות חקלאית, המתבססת על תכנון של המשק החקלאי ושל אופי המתיישבים, והקימו בשנת 1898 שתי מושבות לדוגמה : מטולה בצפון ובאר טוביה בדרום . 7 חודשים מספר לאחר עלייתן של 4 לדיון בהתהוות האתוס הציוני במושבות ראו רחל אלבוים-דרור, החינוך העברי בארץ-ישראל, א ירושלים : יד יצחק בן-צבי, תשמ"ו ; יובל דרור, כלים שלובים בחינוך הלאומי : הסיפור הציוני, ירושלים : הוצאת ספרים על-שם י"ל מאגנס, תשס"ח / 2008 ; יאיר זלטנרייך, האנשים מכאן : מחנכים וחינוך במושבות הגליל בתקופת היישוב, 1882 – ,1939 ירושלים ורמת גן : יד יצחק בן-צבי והוצאת אוניברסיטת בר-אילן, תשע"ה / 2014 . 5 המבנה הראשון נבנה ב- 1903 במרכז המושבה ליד בית הפקידות . המבנה השני נבנה בשנת ,1911 עם הרחבת שטח היישוב . ראו בן-ארצי, המושבה העברית ( לעיל, הערה 3 ) , עמ' 162 – 164 . 6 רן אהרנסון, הבארון והמושבות : ההתיישבות היהודית בארץ-ישראל בראשיתה 1882 - ,1890 ירושלים : יד יצחק בן-צבי, ,1990 עמ' 33 – 66 . 7 בשנות התשעים חשבו הגופים המעורבים בהתיישבות כי יש בידיהם ידע חקלאי די הצורך בשביל להקים מושבות שלא יהיו נתמכות . שלושת העקרונות המנחים היו משק המתבסס על מזרע ( בשל אכזבה מגפנים ) , משק עצמאי המבוסס על עבודה של המשפחות ולא על עבודה של שכירים ובחירת המתיישבים בידי הגופים המיישבים . ראוי לציין כי לעומת 'חובבי ציון', שביכרו משפחות גדולות, שיהיו המקור לידיים עובדות, בחרו פקידי הברון שישים פועלים צעירים מצטיינים ממושבות הברון,

הוצאת אוניברסיטת בר אילן


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help