sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:13

13 בפתח הספר יחדיו מנעד מגוון של מחשבה על מושג הספר . רומן כצמן דן במדרג הקומי שבין ספר, ספרים וכתיבה ביצירת עגנון . זיווה שמיר עוסקת בהיפוך בשירת אלתרמן, הרואה את המציאות נולדת מן הספרים . מאמרו של יהושע אלקולומברה יוחד למחשבת הספר ביצירת קלוד ויז'ה . השער השלישי — "סוגות, מהדורות וקהילות ספרותיות" — נפתח במאמרה של ענת ויסמן, שעניינו מהדורת שירי דויד אבידן ויסודו הרהור פילוסופי על אודות המושג של הספר . מאמריהם של יוסף שיטרית ושל ניצה בן-דב בוחנים שתי סוגות ספרותיות מובחנות, פיוט ופרוזה, וניצבים משני צדי המתרס של הבבואה הפוליטית של הספרות : הפיוט היהודי החוסה בתוך האינטימיות הקהילתית המפורזת, והרומן הישראלי שנכתב בתוך אתגר הריבונות . מאמרו של שיטרית עוסק בז'אנר הפיוט של "שירי קולמוס", שחוברו במחצית המאה התשע-עשרה במכּנאס . מאמרה של בן-דב עוסק ברומן יסמין מאת אלי עמיר, שנכתב בעקבות מלחמת ששת הימים . מאמריהן של ורד קרתי שם-טוב ושל חנה סוקר-שווגר עוסקים בקריאה ביקורתית של מוסכמות יסוד של הקהילה הספרותית העברית . מאמרה של קרתי שם-טוב דן בשאלת זיהויים של הכללי והפרטי בשירת עמיחי . מאמרה של רחל אלבק- גדרון הוא לימוד מפורט ומדוייק של ההגייה האשכנזית בעברית . מאמרה של סוקר-שווגר דן ביצירת גנסין ומפרט את מגבלותיה של החלוקה הרעיונית בין מסורת למודרניות . השער הרביעי — "בין כתב יד לדפוס" — מכנס עיונים בספרות היהודית בימי הביניים ובעת החדשה המוקדמת . המאמר הפותח מציג את פרשנותו של עֵלי יסיף לחומר הסיפורי על עשרת השבטים ועל הסמבטיון, חומר שאותו המחבר מחשיב כמיתוס על מנת להבין את עמדתו הבדלנית בכל מורכבותה . יוסף במברגר דן בקשר שבין פיוט וסיפור, כפי שהוא מופיע במספר טקסטים בעברית וביידיש שמקורם באשכנז . המסורת העשירה של חומר סיפורי בתרבות אשכנז ביידיש היא גם נושא מאמרו של נתנאל רימר, העוסק באגדה שבתאית שנכתבה ביידיש ונכללה בתוך ספר מוסר שחובר בין השנים 1681 ל- 1701 . שמעון נויברג מציע פרסום ראשון של שיר ביידיש עתיקה ששרד בתוך אחד מכתבי היד העשירים של ספרות יידיש בת המאה השש-עשרה . נויברג מייחס את השיר לאליהו בן אשר הלוי אשכנזי, מדקדק ומשורר יידיש שחי באיטליה במחצית הראשונה של המאה השש-עשרה . ורד טוהר דנה בשאלה המורכבת של גורלם של אוספי סיפורים מימי הביניים עם הגעתם לבית הדפוס בעת החדשה המוקדמת . השער החמישי והאחרון בספר הוא אסופה הכוללת עיונים במחשבת ישראל . המאמר הפותח את החלק הזה הוא תרומה של ישעיה טשימה, שעוסק במסורות של ביקורת המקרא, ועניינו סדרי ספר התנ"ך ושמותיהם בפרשנות הנוצרית והיהודית . מאמרו של צחי וייס עוסק במערכת היחסים בין שני אספני ספרים ידועים, גרשם שלום וש"י עגנון . משה אידל דן בדימויים של חופה וקידושין בתפיסה המיסטית של המקובל משה קורדובירו . דב שוורץ מבקש לחשוף, מתוך מחשבה על כתיבה בעולם דתי, את הרפלקטיביות בטקסטים דתיים . אבי שגיא דן בקשר בין 'חיים טקסטואליים' ל'חיים ממשיים' בארץ ישראל, ומעיין בספרות

הוצאת אוניברסיטת בר אילן


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help