sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:12

12 שרון שטרית ששון חברתיים ותרבותיים, אגדיר תחילה את המסגרת התיאורטית של הדיון בספר זה ואת האופן שבו ישמש אותי הטקסט הספרותי, אשר למעשה יהווה ראי שדרכו היחיד משתקף בזיקתו לחברה . מימזיס הטקסט הספרותי אינו תלוש מהמציאות אלא משמש מעין בבואה שלה, אשר עשויה לשקף באופנים שונים את הלך הרוח של החברה שהטקסט נכתב בה . יצירה ספרותית באשר היא מעצבת גרסה של "עולם" . זה עולם בדיוני שמתנהל על פי חוקיות אשר שאובה מהמציאות ; היוצר אינו יכול להמציא מתכונת אחרת של חוקים, 2 לפיכך, מכיוון שהדמיון אינו יכול להתנתק לחלוטין מהקיים . לעתים קרובות, הספרות, מלבד היותה אמנות בעלת מאפיינים סגנוניים ייחודיים, היא גם מסמך תרבותי והיסטורי . מכאן שהיצירה הספרותית עשויה להוות קורפוס שניתן לדלות ממנו דרכי התנהגות חברתית והתפתחויות היסטוריות . חוקרים שדנו בסוגיה זו של הזיקה בין הטקסט הבדיוני כביכול לבין המציאות סבורים שיש להבין קשר זה כמפתח ללימוד הערכים התרבותיים . המונח היווני מימזיס הוא מושג אריסטוטלי, אשר לפיו "כל עשיית היוצר היא בעצם מין חיקוי ( הצגה מחודשת ) של תופעה אנושית 3 תפיסת האמנות כחיקוי אלוהית, או טבעית, ורצון להזדהות עמה" . היא הנחת יסוד בפואטיקה, שכן יצירת האמנות מוגדרת באמצעות היחס שבינה לבין המציאות . חוקרת הספרות חנה הרציג מסבירה את המושג מימזיס כ"חיקוי", אבל לא במובן של "העתקה" אלא במובן של "ייצוג המציאות", כלומר הצגה של דברים כמו שהם בעולם . החיקוי ממלא תפקיד אסתטי של גרימת הנאה, בראש 2 . חנה הרציג, העולם בסיפורת : חיקוי מציאות או ארגון אמנותי ? , תל אביב : האוניברסיטה הפתוחה, ,1989 עמ' 15 . 3 . אשר א' ריבלין, מונחון לספרות , תל אביב : ספריית פועלים, ,1987 עמ' 24 .

רסלינג


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help