sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:14

14 אילת שמיר אין אמן יוצר בחלל ריק , אף אם אינו מודע לכך ואינו מודה בכך , ונעסוק כאן לא מעט בהשפעות – הגומלין שבין המציאות ובין המִבדה האמנותי , ובייחוד בינה לבין רומן . דפוסים חברתיים ותרבותיים מתגבשים במרחב מסוים ובזמן מסוים , וניתָן להם ביטוי גלוי או סמוי גם ביצירות שהם מצמיחים . זירתו של ספר זה היא בעיקר מרחב – הביניים הקונפליקטואלי והאמביוולנטי שהתהווה בסכסוך הישראלי – פלסטיני . ייבחן כאן האופן שבו בחרו שלושה סופרים ישראלים לעסוק בנקודות המגע שבין מזרחיות למערביות , בין ערביות ליהודיות , ובין הפלסטיניות לישראליות . אצל השלושה עולות התלבטויות קשות בנוגע לתרבות האוריינט שממנה צמחו ) לשלושתם יסודות 5 ובנוגע לתרבות האוקסידנט שאליה הם קשוריםמזרחיים בזהותם ( במערכת סבוכה של זיקות . השניות הזאת מבדילה את סופרי נרטיב הכלאיים מהסופרים האחרים הכותבים בתוך " עלילת – העל " ) בלשונו של שקד ( , וקולותיהם מתייחדים מתוך הקורפוס הכללי של הספרות הישראלית החדשה . אין הם רואים את האינטראקציה הבין – תרבותית כחוויה אקזוטית חד – פעמית , אלא כתהליך טבעי מתמשך , שפועלים בו כוחות משיכה ומיזוג לצד רתיעה ודחייה . שלושת הספרים הנסקרים כאן , שבמישור הגלוי תומכים בשילוב ובמיזוג התרבותי , מעלים את התמטיקה הערבית והמזרחית כחלופה לנרטיב הציוני – הגמוני ואת הערבים כמושא ארוטי ומעורר אשמה וחרדה גם יחד , וברובד חבוי מפעפעת ההכרה בדיאלקטיקה הזאת . אין זה מפגש בין שווים אלא בין רוב למיעוט , מפגש שבמהלכו עולה לצד הרתיעה גם כמיהה בלתי – אפשרית אל הצד האחר . כל אחד משלושת היוצרים מציג את יחסי היהודים והערבים מנקודת – ראותו , ואופני הייצוג שניתנים לה בטקסט משקפים לא פעם אמירה אידיאולוגית – פוליטית . הכלאיים שביצירות מתהווים ממגע משולש — אישי , תרבותי ולשוני — וביצירות עולות חוויות של הגירה , אובדן , אבל , שונוּת ,

רסלינג


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help