sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:12

12 אילת שמיר ניכור ) alienation ( , תחושה של " נקיעה ", של " איבוד מקום " ושל " היעדר מקום " ) dislocation ( , הכרוכות בתחושת האינטימיות , ויסוד הסתירה הזאת בשתי הזיקות הסימולטניות אל שני מקורות הזדהות חברתיים ותרבותיים . חווית הפיצול שנגרמת מכך כפולה אף היא : הזולת מתפצל , ומתפצל גם העצמי . כך אפשר לראות בכל אחד משלושת הרומנים שיידונו כאן זירת מאבק ואתר תיקון טעויות כאחד . בו – בזמן פועמים בהם המנגנונים הנפשיים של אינטימיות וניכור , השתייכות וזרות , זיהוי ומחיקה , ועל – אף ההתנגשות ניכר בהם גם הרצון לתיקון , מעצם הטרנספורמציה אל מעשה הכתיבה . השניות הזאת מולידה בתוך הרומנים רגעים רבים של עמימות וטשטוש גבולות בין תרבות אחת לאחרת ובכל תרבות כשהיא לעצמה : המערבית והמזרחית , הישראלית והפלסטינית , המסורתית והמודרנית . היא מולידה יחס מפוצל אל הזולת הקרוב והרחוק כאחד : כּופף מכאן ומוּכפָף מכאן . ה " זר – המקומי " יכול להופיע כישראלי – מזרחי – יהודי , כמו שהוא מתגלם בדמותו של מרדוך , גיבורו של סמי מיכאל , או כפלסטיני – ישראלי – מוסלמי בדמותו של פתחי , שניהם מהרומן חסות ; הוא יכול להופיע כישראלי – פלסטיני – נוצרי , כפי שהוא מתגלם בדמותו של המספר אנטון ב ערבסקות לאנטון שמאס , או כערבי – ישראלי בדמויותיהם של ראשד , סמאהר ופואד ב הכלה המשחררת לא " ב יהושע . כך או כך , ניכורו אינו מופנה רק כלפי המסגרת החברתית – תרבותית הדומיננטית שכופה את עצמה עליו , אלא גם אל חלקים מסוימים בעצמיותו . יחסי המשיכה והדחייה , הקִרבה והזרות שבין התרבויות , מועצמים בטקסטים באמצעות מערכת אמנותית מגוונת , שעושה שימוש בתבניות כלאיים סמנטיות , תמטיות וז ' אנריות . היצירות שנעסוק בהן כאן מאפשרות להציג בחדות את פניה הישראליות של פרדיגמת הכלאיים ולבחון את צדדיה השונים של התופעה . כל אחת בדרכה מגיבה על מציאות הסכסוך הישראלי – פלסטיני ועל חוויית

רסלינג


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help