sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:11

11 הזר המקומי הספרות העולמית עוסקת לא מעט ב " משבר הזהות " המתחולל בעשורים האחרונים בחברה המערבית , והספרות הישראלית עוסקת בכך בדרכה שלה . אין רואים עוד את האדם המודרני כישות אחידה וקבועה אלא כמִצרף פרגמנטרי , ובישראל פועלים עליו המאבקים שבתוך החברה היהודית עצמה והסכסוך הישראלי – פלסטיני — הם שמרכיבים את המצרף , אבל גם ממשיכים לרחוש בתוכו . על פי אסתטיקת הכלאיים אין האמת החברתית מתגלמת בטהור ובאחיד , אלא במעורב ובהטרוגני . בדומה לאסתטיקת הקרנבל שניסח מיכאל בחטין ) Bakhtin ( ובה פולשים השוליים אל המרכז , גם באסתטיקת הכלאיים מתאחדים יסודות סותרים : השולי והמרכזי , הדומיננטי והמינורי , היהודי והערבי , הישראלי והפלסטיני . למרות ניגודיהם , ואולי דווקא מכוחם , הם מכוננים זה את זה ומקיימים ביניהם זיקות הדדיות . בגילומיה הספרותיים של אסתטיקת הכלאיים נוצרים הקשרים חדשים לחומרים קיימים , וכך מתהווה כעין " מרחב שלישי ", מרחב שמעבר למערכת המוכרת של שליטה ושעבוד , דיכוי והכפפה ) שוחט , 2001 ( . קריאה במגוון הגילומים הספרותיים של התופעה הזאת מגלה שלצד ביטויים של חרדה , נבדלוּת ודחייה מפני המיעוט האחר , שנתפס לא פעם כ " זר – מקומי " השוכן בתוכנו , מתקיימות בעוצמה לא פחותה משאלות של מיזוג , משיכה ואינטימיות ארוטית — משאלות פורעות – סדרים , משאלות שמשמען טשטוש גבולות 3 וחצייתם . ה " זר – המקומי " הוא קרוב ורחוק בה – בעת ; סמוך ומוכר — ועל כן מוּכל חברתית באופן חלקי ; ונבדל וזר — ולכן מאיים , דחוי ומוּדר . המיעוט התרבותי אינו משולל כוח , אינו מוּדר אלא חשים כלפיו קרבה אינטימית , אבל לתמונת – הראי שהוא מציב יש תכונות מערערות וחתרניות ; ומכיוון שהוא מהווה אופוזיציה תרבותית וחברתית , הוא משפיע על הטריטוריות האינטימיות של חיינו . הוויית הכלאיים התרבותית של ה " זר – המקומי " מעלה תחושת

רסלינג


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help