sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:10

ה ק ד מ ה 10 מסכת גיטין 4 . סכום הכסף שהגבר משלם משתנה משטר לשטר, אבל הסכום שהאישה 4 משלמת הוא קבוע, שבעה רבעים . כמו כן, נראה שהם הבינו את המונח המקראי "שנאה" כביטוי נקי לרצון לגירושין מכל סיבה שהיא . מה שחסר במסמכים אלו הוא שטר גירושין כלשהו . ברם, יתר השטרות הנוגעים למעמד אישי שבמכלול יב הם שטרות נישואין, ושטר הגירושין אולי אמור היה להיכתב בשעת הגירושין עצמם . בספר עזרא ( פרק י' ) מדובר על גירוש הנשים הנוכריות, אבל אין כל רמז להליך הגירושין ולאופיו . בספרות החיצונית מימי בית שני יש רמזים רבים לנישואין וסדרם, כגון בספר טוביה, אבל איננו שומעים הלכה למעשה על מעשה גירושין . פילון אינו מייחד דיון לנושא זה . לעומת זאת אצל יוספוס יש כמה הערות המלמדות על מוסד הגירושין . הוא מסכם בקצרה את הלכות הגירושין ( קדמוניות היהודים, ד 253 ) ואינו מוסיף על המקרא . שלומית, אחות של הורדוס, נשואה הייתה לקוסגבר, מידידי הורדוס . לפי שמו הוא היה ממוצא אדומי, שכן "קוס" הוא אל אדומי, ואפשר גם שהיה בין אחרוני המאמינים בדת האדומית . מכל מקום, יוספוס מספר שהיא שלחה לו ספר ( כריתות ) שבו ביטלה את הנישואין . יוספוס מדגיש שהדבר איננו לפי חוקי היהודים, שבהם רק הגבר רשאי ליזום ולכתוב שטר כזה . שלומית נהגה, אפוא, שלא כהלכה, בבחינת "מלך פורץ גדר" . יוספוס משתמש במינוח νο̃ιεταμαργ ; מונח זה משמעו שטר, אך יוספוס משתמש בו גם כדי לתרגם את המונח המקראי "ספר כריתת" ( דברים כ"ד, א ) . גם חז"ל השתמשו במילה גט שמשמעותה שטר באופן כללי, אך הוא התייחד בעיקר לשטר גירושין . לעומת זאת תרגום השבעים משתמש במינוח νοίλιβ שמשמעו "ספר" באופן כללי יותר . התרגום של הקטע מטעה במקצת, שכן לא מודגש בו שמדובר בשטר פורמלי, אלא די בכל מסמך כתוב . יוספוס מכיר, אפוא, שטר מסוים שמשמש לגירושין . בין מסמכי מדבר יהודה יש כמה שטרות נישואין, כפי שכתבנו במבוא לכתובות . שטרות הנישואין ביוונית אינם דומים כל דמיון לשטרות של חז"ל, אבל שלושת השטרות הארמיים ( נחל חבר 10 ; מורבעת 20 ומורבעת 21 ) דומים מאוד לשטרותיהם של חז"ל כפי שהם מתוארים, חלקית, במשנה . בין השטרות מצוי גם שטר גירושין משנת שש במצדה . שנת שש היא שנת נפילת המבצר, והשטר נועד ככל הנראה למנוע מהאישה מצב של עגינות עקב כך שהבעל ייעלם ואיש לא ידע אם נהרג או נפל בשבי . השטר הוא שטר כפול ( "מקושר" ) שצדו הפנימי 4 בשטר אחד ( קאולי, פפירוסים, מס' 36 ; פורטן וירדני, תעודות, 31 ) אין כלל אזכור לאפשרות גירושין .

תבונות


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help