sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:11

הקדמה : קיימות ישראלית כפטריוטיות גלוקלית לזמן הזה | נמרוד אלוני | 11 במערכות הטבע והחברה החיוניות לשגשוג האדם והאדמה . דוגמה מובהקת למגמה זו אנו מוצאים בדבריו המתריסים של האפיפיור פרנציסקוס בשנת 2015 בפני מליאת הקונגרס האמריקני . הוא ביקר שם חריפות את מדיניותו החמדנית של הקפיטליזם הגלובלי, עמד על תוצאותיו ההרסניות וקרא לאימוץ מדיניות מקיימת : לחדול מן הפגיעות במשאבי הטבע המביאות לקטסטרופות אקלימיות, לצמצם פערים חברתיים כך שהכול יזכו לחיים של כבוד, ולחמול על פליטים מוכי גורל ולקלוט אותם בזרועות פתוחות . דבריו הנוקבים של האפיפיור מלמדים, שלקראת העשור השלישי של המאה ה - 21 , תפיסת הקיימות היא הוליסטית ואינטגרטיבית וחובקת ללא הפרד נושאים סביבתיים, חברתיים ותרבותיים . מסרים דומים אנו מוצאים במסמכי המדיניות של אונסק"ו ושל האיחוד האירופי . אלה מניפסטים שאורגים יחד את הקיימות הסביבתית עם האחריות למערכות הטבע, את הקיימות החברתית עם האחריות לכבוד האדם ולצדק חברתי, את הקיימות האזרחית - דמוקרטית עם האחריות לתרבות פוליטית פלורליסטית וסובלנית, ואת הקיימות החינוכית - תרבותית עם האחריות לשימור מסורות תרבות המאוימות על ידי מגמות הגלובליזציה והקולוניאליזם הקפיטליסטי . לפיכך, דומני שאת נקודת המוצא של שיח הקיימות בימינו ניתן להגדיר כהשקפה אקו - הומניסטית . הנוקטים עמדה זו מוּנעים מכוח אחריות הוליסטית לגורל הטבע והאנושות : ערכי היסוד שלהם מוקירים הן את כבוד האדם והצדק החברתי הן את מערכות הטבע ומגוון המינים ; המודעות המושכלת שלהם מכירה בהשפעות ההדדיות של הציוויליזציה האנושית והעולם הטבעי, ברצונם לבסס מדיניות הרמוניסטית של חיים עם אחרים ולא על חשבון אחרים, ומתוך תפיסה של קיימות אקו - הומניסטית הם פועלים לקדם בצורה הדדית, מידתית וארוכת - טווח את שגשוג עולם הטבע ואת איכות החיים הנאותה לכלל בני האדם . אומנם אנחנו רק בהקדמה של הספר אך כבר חייבים לעצור . אל לנו להתבלבל, ללכת שבי אחרי המילים הגדולות וההגדרות המורכבות, ולחשוב שעיקר הדברים הוא שיח מלומד ומתוחכם . המילים תפקידן לעורר מודעות ולהבנות חשיבה בהירה וממוקדת, אך העיקר הוא שינוי דחוף ומיידי באורחות חיינו ( שינויים בתרבות הייצור והצריכה, המסחר והתחבורה, הבנייה והדיור, התזונה והפנאי, המשפחה והקהילה, וגם בתחום הכלכלה והיחסים הבין - לאומיים בין המדינות העשירות לעניות ) . בקביעה שמדובר כאן בשאלות של חיים ומוות אין שביב של הפרזה . ככל שמדובר באיומים על הקיימות הסביבתית, ברור שכבר עכשיו גובים האסונות האקלימיים וזיהום משאבי הטבע חיים של עשרות אלפים כל שנה . יש שגורסים

מכון מופ"ת


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help