sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:8

8 | שמריהו קידר אינו מבין . מגיל קטן חונכנו על יסודות הפיזיקה הקלאסית הניוטונית, שתאמה את ההיגיון הבריא שלנו . לעומת זאת, תורת הקוונטים היא תיאוריה מוזרה מאוד, אפילו אבסורדית, הנוגדת את ההיגיון הבריא ( common sense ) . חקוק בזיכרוני אחד מהשיעורים שבו נדון אחד המאפיינים של תורת הקוונטים : עקרון האי-ודאות של הייזנברג ( Werner Heisenberg's Uncertainty Principle ) . העיקרון טוען שאי- אפשר לדעת, עבור חלקיק תת-אטומי, במדויק את ערכם של שני גדלים פיזיקליים בו-זמנית . למשל, מיקום ותנע של אלקטרון . ככל שנדע יותר במדויק על אודות מיקומו של האלקטרון, כך נדע פחות על אודות התנע שלו . כלומר לעולם לא נדע במדויק את אחד מהגדלים, כי אז האי-ודאות של הגודל האחר היא אין - סופית . עקרון האי-ודאות לא נובע ממגבלה טכנית שלנו ולא מהמדידה, אלא הוא עיקרון יסודי של מערכת קוונטית, כך מתנהג הטבע . כולנו היינו מזועזעים, גם הפרופסור טען שהוא לא מבין, כי אי-אפשר להבין . על מנת לשבר את האוזן, הביא הפרופסור את דבריו של הרמב"ם מתוך הספר משנה תורה . בפרק על הלכות תורה, הרמב"ם דן בהבדל בין ידיעת הא - ל ובין ידיעת האדם . מבחינת הא - ל, הוא המדע, הוא היודע והוא הידיעה עצמה . לעומת זאת, אנחנו, בני האדם, ידיעתנו היא מחוץ לאובייקט הידיעה . כששמעתי את דבריו של הפרופסור לא ירדתי לסוף דעתו, אבל דבריו עוררו בי רצון ראשוני לראות את הקשר בין היהדות והמדע . את הלגיטימציה הסופית לכתוב ספר המנסה לפייס בין יסודות האמונה לפי הקבלה והחסידות ובין הפיזיקה המודרנית, נתן לי ספר בשם " Tao of Physics " של הפיזיקאי התיאורטי

ספרי ניב


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help