sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:11

11 מעגל החיים שנקרא להם בשם . למשל, הלהיטות לצלם ; לצלם – לתעד כל מראה וחוויה, ללכוד את החיים במסגרת התצלום, להפוך את הרגע לבן אלמוות . זה הריטואל המאגי שלנו . אולי לכן אני מצלמת . "לצלם" - אומרת סוזן סונטאג ( Sontag ) - "משמעו לקנות חזקה על העצם המצולם [ . . . ] יצירת יחס מסוים אל העולם . יחס דמוי ידע, ולפיכך דמוי עוצמה [ . . . ] בעיקרו של דבר זהו פולחן חברתי, הגנה מפני חרדה [ . . . ] כשם שהתצלומים מעניקים בעלות דמיונית על עבר שהוא בלתי ממשי, כך הם מסייעים לבריות להשתלט על החלל כשאין הם בטוחים בו" ( סונטאג 1979 : 8 - 13 ) . לפעמים נדמה לי שהעולם כולו הוא בבחינת שָד ענקי, כשהמבט החמדן מבקש לנכס לעצמו בכל רגע נתון את המראות שצדה עינו, במבט העין שהמצלמה נהיית השלוחה שלו . הצורך החמדני הזה לבעלות על המראות, על פני האנשים, על החוויה, הרי זה כמו האשליה שיכולה להיות בעלות על הרגע . הקולנוע, כמו הצילום עצמו, הוא אפוא ניסיון לבעלות על המציאות ולבריאת המציאות המשתנה מרגע לרגע . צילום של אדם ללא הסכמתו היא עמדת בעלות פולשנית של 2 לעתים המצלם עצמו חש המצלם אל האינטימיות של המצולם . 3 בסיטואציה כזו אי – נוחות ואפילו, במצבים מסוימים, תחושת אשם . תחושת אשם כזו חשתי אני כשהרביתי לצלם את אבי המנוח בשנות החולי האחרונות של חייו . אכן, כפי שסונטאג אומרת, הייתה בכך, בין השאר, הגנה מפני חרדה . 2 . אייגן מתאר מצב שבו מטופלת מצלמת את המטפלת באופן מתמשך וגורמת לה תחושה מחוללת ופגיעה בוטה ( אייגן 2014 : 138 ) . 3 . על בעיית האתיקה של צילום הזולת ראו אזולאי, 2007 .

רסלינג


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help