sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:14

14 דליה בכר המועיל והשימושי כ"יפה" ; מַעמדה ההיסטורי של האמנות ועוד . ואולם הגדרת "היפה" נותרת חמקמקה ואפשר לסכמה בהערתו של 10 סוקרטס "קשה הוא היפה" . פלוטינוס ( 270 - 205 לפנה"ס ) , שראה את עצמו כמפרשו של אפלטון ונחשב לאבי הניאו – פלטוניזם, דן במשנתו הפילוסופית ה אֶנֶאָדות בסוגיות קיומיות שונות הנוגעות לאדם ולחיים, כגון המידות הטובות, האושר, הטוב, האמנות . בחיבוריו על היפה 11 ( אנאדה ראשונה, מאמר 6 ) ו על היופי השכלי ( אנאדה חמישית, מאמר 8 ) המשיך את האידיאה של אפלטון והוסיף לה את הגותו . בטקסטים אלה מתמקד פלוטינוס במהות היופי ובהתקיימותו בשני העולמות : הגשמי הבלתי מושלם והרוחני המושלם . פלוטינוס שלל את ההגדרה המקובלת על היוונים, שלפיה הסימטריה והפרופורציות הן אמות המידה ליופי . במקום זאת טען שהיופי מתגלם ב"אידיאה הפנימית", וכך ראה ביופי החיצוני בבואה ליופי פנימי . הוא סבר שהיופי האמיתי והמוחלט מקורו בעולם השכל וביסודות הפשוטים, כגון אש, צליל קול ואור השמש, שאין לתארם במונחים של סדר, פרופורציות או סימטריה . "ומי שמבקש לחזות באל וביופי, תחילה יהא כולו דומה לאל וכולו יפה . תחילה יבוא אצל השכל, ושם יראה את כל האידיאות היפות ויאמר זהו היופי, הן – הן האידיאות . שהרי מהן יופי לכל הדברים, מצאצאי 12 השכל וההוויה גופה" . כאמור, האמנות ביוון העתיקה הושפעה מתפיסות אלה . אולם יש לזכור שכבר אז לא היה אידיאל יופי קבוע - בקנון חלו שינויים בהתאם לאקלים התרבותי של כל תקופה . במאה ה – 5 לפנה"ס הייתה דמות האדם האידיאלית גבר עירום, לוחם או אתלט - ולכן האידיאל התבסס על קנון שלפיו היחס בין הראש לגוף הוא 7 : ,1 ועל פיו נקבעו היחסים בין כל חלקי הגוף והפנים . מסיבה זו גם דמות האישה נראית מוצקה ושרירית ובדרך כלל אינה עירומה . במאה ה – 4 לפנה"ס, שהייתה נהנתנית יותר ומעודנת, נדרשה דמות

רסלינג


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help