sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:13

13 לפרק את המיתוס המבטאת שלמות . הקנון התבטא בצורות שונות, בין היתר בעיצוב דמות האדם ובעיצוב המבנה האדריכלי . מכיוון שבתפיסה הקלאסית "היפה" זהה לאידיאלי - הפכו כללי הפרופורציות למגדירי יופי אנושי בעולם המערבי, ועליו מתבססים מודלים של "יופי נשי" גם בימינו . מושג "היפה", שהדיון בו בהגות המערבית החל בעת העתיקה, הוא אחד משלושת המושגים הפילוסופיים המרכזיים "הטוב" "האמת" ו"היפה", אך נחשב לנחות מביניהם בהיותו פרי תפיסה 4 אפלטון ואריסטו ראו בסדר, בסימטריה ובפרופורציה חושית . 5 עד למאה ה – 17 הייתה תפיסת "היפה" מעוגנת יסודות מכונני יופי . בהגות המטאפיזית והושפעה בעיקר מהמסורת הפיתגוראית 6 והאפלטונית . אריסטו קבע שצורות היופי העיקריות הן סדר, סימטריה ומוגדר וּת, המתבטאים במיוחד במדעי המתמטיקה, וראה במושג "היפה" 7 אפלטון הפריד בין יופי לאמנות מושג ש"יסודו בשיעור ובסדר" . וראה ב"יופי" מושג מקביל ל"טוב", בעוד שבאמנות ראה בבואה שקרית המוליכה שולל . ב המשתה תרה הכוהנת דיוטימה אחר "היפה", ומזהה אותו לא בחוויה הפרטית והמוחשית אלא במושג 8 דיוטימה "האחד", שהוא לדידה "היפה האלוהי בדמותו האחת" . מתארת שלבי מעבר מהעניין ביופי גופני לעיסוקים היפים, ומהם למדעים היפים ולהתבוננות ב"יפה" עצמו, שהוא החוויה הנעלה, טעם החיים ושיאם, ובניסוחה : "ואם יש מקום בו כדאיים לאדם 9 חייו, הריהו בשלב זה של החיים, כשהוא מתבונן ביפה עצמו" . בדיאלוג היפיאס רבא אפלטון מבקש להבין מהו ה"יפה" ; הדיאלוג נחשב לדיון הראשון והמקיף בנושא זה בפילוסופיה המערבית . סוקרטס מייצג את התפיסה השואפת להמשגה כללית של "היפה", ואילו היפיאס מייצג את התפיסה הקונקרטית . ההתגוששות האינטלקטואלית מניבה הגות מרובדת שדנה במושג "היפה" מהיבטים שונים ובהם : היחס בין היפה למכוער ; סדר החיים כ"יפה" ;

רסלינג


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help