sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:10

אסתר פלד 10 העולם הבודהיסטית בכלל ובתורת ההכרה הבודהיסטית בפרט כדי לתרום תרומה נכבדת לחשיבה של כל אדם, קל וחומר אדם העוסק בריפוי הנפש . ואולם החיפוש אחר טכניקות טיפוליות חדשות נובע מן הסיבות הלא נכונות . הראשונה בהן היא האטרקטיביות של רעיונות ופרקטיקות אקזוטיים . השנייה היא הקושי ליישם את הטכניקות הקיימות, שהן דווקא יעילות ביותר, ולקבל על עצמנו תהליך ממושך הדורש תעצומות נפש הן מצד המטפל והן מצד המטופל . מה שאפשר בטעות לכנותו בשם "פסיכותרפיה בודהיסטית" הוא תהליך ממושך ומפרך לא פחות מן הפסיכותרפיה שמקורה בפסיכואנליזה . בשני המקרים מדובר בהתחייבות לתהליך התפתחותי ממושך הכרוך בכאב שכל אקזוטיקה היא ממנו והלאה . עיקרון מרכזי בבודהיזם הוא העיקרון של התפתחות, או טיפוחה של תרבות מנטלית גבוהה . זהו עיקרון מרכזי גם בפסיכואנליזה . בין שתי הדוקטרינות קיים דמיון : שתיהן תובעניות ; שתיהן מניחות כי התפתחות אינה יכולה להתרחש ללא השקעה של כוחות וללא משמעת חמורה . דמיון זה, שהוא רב מן המשוער, הוא זה שאפשר לי להתייחס במונחים בודהיסטיים לתהליכים רגילים שברגילים של פסיכותרפיה קונבנציונלית . עם זאת קיימים הבדלים בין הגישות, והמרכזי שבהם מקורו בצמיחתה של הפסיכואנליזה על רקע התרבות המכונה "העולם החופשי", כלומר החילוני . על השלכותיו האפשריות של ההבדל הזה עוד נעמוד בהמשך . התורה הבודהיסטית הפכה בשנים האחרונות לאבן שואבת לרבים, ולא בכדי . בעולם המערבי — באירופה ובארצות הברית — מתקיימת פעילות בודהיסטית זה עשרות שנים, וכאן בארץ מתפתחת פעילות כזאת בעשור האחרון . תורתו של הבודהא יש בה איכות סתגלתנית, ובאופן מסוים נוקשה פחות מזו של הדוקטרינות המונותאיסטיות למיניהן, ונראה שהאדם החילוני, שעייף מן המרד שלו באל, מוצא בה מענה לרעבונה של הרוח .

רסלינג


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help