sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:13

13 לברוא יש מאין התהליך הדיאלקטי ההיסטורי ואף לא תכלית של פירוק מבני הכוח במובן הכלכלי גרידא בנוסח מארקס , או תכלית של פירוק מבני הכוח במובן התרבותי בנוסח הניאו – מרקסיסטים . בהקשר האמור , לאור המסגרת המתודולוגית שבהם נכתבו דבריו של רבי נחמן , ניתן לעמוד בשלב מוקדם זה של המחקר הנוכחי על הקושי המתודי הניצב בפניי . כדי לעמוד על הקושי המתודי אשחזר בקצרה את מטרת המחקר ואת הטענה המרכזית . כאמור , מטרת המחקר היא לאפיין את הגותו החינוכית של רבי נחמן . הטענה המרכזית ) בניסוח מעט שונה מן האמור לעיל , אך הנושא את אותה משמעות טיעונית ( היא כי מחשבתו החינוכית של רבי נחמן נשענת על תיאולוגיה ביקורתית , ועל בסיסה היא מפיקה משנה חינוכית מבוססת נורמות . את הטענה הזאת אני מבקש לאשש מתוך עיון בטקסטים המהווים את הבסיס למשנתו המחשבתית והחינוכית . בהתאם לכך הקושי המתודי הראשוני הניצב בפניי הוא פיצוח ה " קוד הברסלבי ", במובן של הבניה של מערך מושגי חדש שיהווה מעין מילון מושגים פרשני למושגים הלקוחים ממשנתו של רבי נחמן . במילים אחרות , במונח " הקוד הברסלבי " אני מקפל את כלל הקשיים הלשוניים והפרשניים – משמעותיים המצויים בכתביו של רבי נחמן . אני משתמש במינוח " קוד " משום שכפי שיתבאר בהמשך , בעולם המושגים המצוי בכתבים אלה קיימים הרכבים מושגיים שהקורא הממוצע אינו מורגל בהם , ולפיכך יראה בהם שפה מקודדת , הנושאת מטענים משמעותיים השונים מן המטענים היומיומיים שבהם הוא מורגל . כך , למשל , הרכב מושגי כמו " אור השכל " אינו מושג שהקורא הממוצע מורגל בו . זאת משום שמינוח כזה סותר את התפיסה הפוזיטיביסטית – רציונלית , ואף היומיומית , שלפיה אור מקושר עם עולם המושגים הפיזיקלי , ואילו השכל מקושר לעולם האנושי . לכן שני מושגים אלה אינם יכולים לדור בכפיפה אחת . לדעתי , וכפי שעוד ארחיב , מצב זה הוא הסיבה לריבוי פרשנויות להגותו של רבי נחמן המאופיינות בחוסר עקיבות

רסלינג


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help