sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:10

10 פינחס לוזון יהודית הנשענת על מסורות החינוך והאתיקה הפנים – יהודיות ועל הטקסטים המנחים אותן : תלמוד ) נגלה ( וקבלה ) נסתר ( . כאמור , לאור הנחת היסוד הבסיסית שלעיל ניתן לומר כי על מהלך זה נבנתה התשתית המתודולוגית החשיבתית של הגותו של רבי נחמן . לאור זאת המתודולוגיה שלנו היא טלאולוגית , כלומר מניחה — בהתאם למסורת היהודית הרבנית — תכלית ראויה המתגלה באמצעות שימוש במתודות טכניות הנוגעות לאופן הראוי שבו ניתן להפיק ידע . מתודות אלו עשויות להיות תואמות למצוי במודל הדיאלקטי הגליאני או להיות רציונליסטיות בהתאם למצוי במודל הפוזיטיביסטי . אך , כאמור , אין בשימוש בהן אצל רבי נחמן משום עדות לאימוץ הנחות היסוד האפיסטמולוגיות שעליהן נשענות מתודות אלה , כפי שמצוי בכתבים של הוגים מההגות המערבית המצוינת לעיל . כך , למשל , גם אם נמצא מהלך רעיוני העושה שימוש באינדוקציה או דדוקציה , אין בכך כדי להעיד על כך שרבי נחמן קיבל את הרעיון של היות התבונה מבנה אפריורי . ייתכן שרבי נחמן עושה שימוש בכלים אלה ואינו רואה בתבונה האנושית מבנה דעת אפריורי , אלא מבנה הנתון להשפעה תרבותית היסטורית או כזו המתעצבת כתוצאה ממעמד טרנסצנדנטי מכונן . כמו כן , גם בהקשר של מהלכים דיאלקטיים : שימוש בהם אינו מהווה עדות לאימוץ הטלאולוגיה האפלטונית או זו האריסטוטלית או ההגליאנית , המרקסיסטית או הפוסט – סטרוקטורליסטית . באופן דומה , גם הימצאות שימוש במתודות פנומנולוגיות בהגותו של רבי נחמן , דוגמת הצבת כל עולם הידע בגבול ה – Epoche ההוסרליאני , לא הופך אותו לפנומנולוג או לאקזיסטנציאליסט . זאת משום שמסורת החשיבה שלו שונה , כאמור , מזו של הוגים פנומנולוגיים . כך , למשל , בהקשר ההוסרליאני וההיידגריאני ניתן לומר כי ככל הנראה , רבי נחמן היה רחוק משניהם בהגותו , שכן הוא האמין באפשרות של פריצת גבולות המרחב הפנומנולוגי במובן של אמונה באפשרות של טרנסצנדנציה על אף האזכורים שלו בנוגע לגבולות

רסלינג


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help