sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:9

9 לברוא יש מאין ) אפיסטמולוגי ופילולוגי וכיו " ב ( שעל פיו הם נכתבו . על בסיסן של הנחות יסוד אלה נותר עתה לבחון מהי שיטת המחקר , המתודולוגיה , שיש להשית על כתביו של רבי נחמן בבואנו לעסוק בשאלת המשנה החינוכית שלו . ההנחה כאן היא שכדי להבין את הרעיונות שרבי נחמן ניסה לקדם , יש להשית מתודולוגיה התואמת את המרחב המתודולוגי שבו פעל . לכן , לדידי , המתודולוגיה הנכונה לעבודה מסוג זה היא זו המכירה בכך שרבי נחמן לא היה איש אקדמיה , אלא רבי חסידי שמרן . אולם אף על פי שאי אפשר לשלול אי אלו השפעות החיצוניות לחשיבה הרבנית המסורתית על הגותו , הרי יש להניח כי רבי נחמן לא פיתח את משנתו ככזו המהווה עוד חוליה בשלשלת החשיבה המערבית , שפותחה ביוון של אפלטון ואריסטו . עם זאת , כפי שאראה בהמשך , הוא עשה שימוש במתודות הקרובות לאלה שבהן נעשה שימוש במערכי ההגות המערבית , אלא שהן משולבות במסגרת מתודולוגית אחרת . כפי שאראה להלן בהרחבה , יש במסגרת מתודולוגית זו שימוש בכלים דיאלקטיים ובחשיבה ביקורתית , המאופיינת במהלכים אינדוקטיביים ודדוקטיביים , התואמים את המתווה המתודולוגי של מסורת החשיבה הרבנית התלמודית ושל מסורת החשיבה הקבלית חסידית . במובן הזה , מסגרת חשיבתית זו עושה שימוש בכלים דיאלקטיים ורציונליים , אך לא בהקשרם הפילוסופי – מערבי . על מאפייניו של מהלך מתודולוגי מסוג זה ניתן ללמוד מתוך הספרות הפילוסופית הנוכחית שבכתביו של עמנואל לוינס . הספר הנוכחי לא יעסוק בבחינת נקודות המוצא של המהלך המתודולוגי הרבני שמתווה לוינס , שכן זהו נושא למחקר אחר . עם זאת חשוב להדגיש כי כפי שהבחין לוינס הן בקריאות התלמודיות שלו והן בספריו המתארים את הקושי שב " חירות הקשה ", המהלך הרבני ככלל אינו מתחייב לחשיבה טלאולוגית מערבית , אלא מניח מלכתחילה תכלית אחרת מזו היוונית — תכלית דתית פנים –

רסלינג


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help