sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:8

8 פינחס לוזון הכותב . ידוע כי כתביו של רבי נחמן , שנכתבו בכתב ידו ממש , הם מעטים . רוב החומר הכתוב שנותר ממשנתו נכתב בידי תלמידו רבי נתן . עיון בספרות ברסלב מעלה כי רבי נתן מעיד פעמים רבות שאת הכתוב בספרים המיוחסים לו , הוא כתב באופן ישיר כפי ששמע מפי רבו , רבי נחמן . לפיכך הנחת העבודה הבסיסית היא כי רוח הדברים המובאים בספרי ההגות המרכזיים המיוחסים לרבי נתן , כמו גם תוכנם , נכתבו על ידי רבי נתן במידה התואמת ביותר את האמור במקור מפי רבי נחמן עצמו . זאת , כאמור , בהתאם לעדויות של רבי נתן הפזורות לרוב בספרים . הסוגיה המתודולוגית השנייה נוגעת לזהותו ההגותית של רבי נחמן . ביחס לזהותו האישית – היסטורית ידוע כי רבי נחמן היה רבי חסידי , אחד מהלולאות בשלשלת הקבלה החסידית . המסורת החסידית וההיסטורית מלמדת אותנו כי הוא היה נינו של הבעל שם טוב מצד נכדתו פייגא . לפיכך השאלה הנשאלת בהקשר זה היא מהי זהותו ההגותית של רבי נחמן : האם בהגותו הוא מייצג את זהותו האישית – היסטורית – רבנית – חסידית , או שמא הוא פורץ את גבולות הזהות הזאת ופונה אל עבר אפיקי הגות אחרים ? מעיון במטרת המחקר האמורה ניתן להבחין כי המחקר הנוכחי עוסק באופן ישיר בבירור סוגיה זו ובמתן מענה על שאלת הזהות ההגותית . עם זאת יש להבחין כי לשאלת הזהות ההגותית ישנם שני פנים : האחד נוגע למרחב המתודולוגי שממנו יוצא רבי נחמן ושעליו הוא משתית את פעילותו ההגותית ; הפן האחר נוגע למשמעות התוכנית של דבריו . בפן המתודולוגי יש להתייחס אל העובדה ההיסטורית לפיה גם בזהותו ההגותית היסודית לא היה רבי נחמן משכיל , אלא רבי חסידי כפי שמעידים תלמידיו ועדויות שונות וכפי שמובא בספרי ההגות שכתב רבי נתן ובפרט בספר שבחי הר " ן . במובן הזה , אל דבריו של רבי נחמן יש להתייחס ככאלה שנכתבו בהקשר מתודולוגי – חסידי – רבני . הפן המתודולוגי משליך ישירות על הפן התכני לפיו קריאת דבריו של רבי נחמן צריכה להיעשות בהקשר המתודולוגי

רסלינג


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help