sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:10

10 תמר רפופורט הרעיון החדש של קבוצת כדורגל בבעלות אוהדים , מועדון שמחבר בין כדורגל מסורתי לבין ערכים של פעילות חברתית – קהילתית , הפתיע וסקרן אותי . בעקבותיו התגלגלתי וצללתי למחקר חדש על תופעה מרתקת וייחודית , תנועה חברתית בכדורגל . בהיותי " חוקרת פמיניסטית ", ההצטלבות ) intersection ( בין 3 אהדה וכדורגל עניינה אותי והפכה למוקד המחקר . מבעד לעדשתמגדר , המגדר התגלו הנושאים שספר זה עוסק בהם . האהדה לקטמון והמחקר על אודותיה צמחו בד בבד , את שניהם למדתי יחד . התחלתי לבוא לכל המשחקים , גייסתי עוזרי מחקר מצוינים , כולם אוהדי כדורגל , ואהדת כדורגל הפכה לחלק מהותי של עבודת המחקר שלי . מהר מאוד הפכה האוהדת של הרעיון לחוקרת כדורגל , והחוקרת הפכה לאוהדת . משקפיים כפולים אלו שימשו אותי במחקר לאורך כל הדרך . כששואלים אותי , לעתים ברצינות ולעתים באירוניה , מה מביא אותי לחקור כדורגל , התשובה הספונטנית שלי היא שמחקר על כדורגל ואהדה מאפשר ללמוד על תחומים מרכזים בחברה ובתרבות : על לוקליות וגלובליות , על כלכלה , קפיטליזם וצרכנות , על פוליטיקה ולאומיות ועוד ועוד . מחקר בנושא זה נוגע בסוגיות גדולות הקשורות , בין השאר , לגוף ורגשות , למרחב וזמן , לאותנטיות וזיוף , לנאמנות ובגידה , להכלה והדרה , לגזענות וסובלנות , למחאה והתנגדות , לנורמות וגבולות , ולמשמעות של חברתיות וקהילתיות . אהבת הכדורגל אינה בריחה וגם לא בידור , לא צרכנות ולא התפרקות , והגם שהיא כוללת את כל אלו — בעיקרו של דבר , הרי היא , בלשונו של הורנבי , " גרסה אחרת של העולם " ) הורנבי 1994 : 176 ( . נראה שתשובה זו מספקת חומר למחשבה לטוענים שאהדה היא רק , או בעיקר , אלימות , ומפריכה דעה רווחת שכדורגל הוא עשרים ושניים חוליגנים שרודפים אחרי כדור אחד . רוחב ומגוון הנושאים שחקר אהדת כדורגל עוסק בהם נוגד את הסטטוס הנמוך יחסית של תחום מחקר זה . את הספרות הענפה על הנושא ניתן לחלק באופן גס לשניים : מצד אחד , ספרות המבוססת על תיאור אישי ובלתי אמצעי 3 . בשימושה השגרתי , המילה מגדר מציינת הגדרה ותפיסה תרבותית – חברתית דיכוטומית ) דו – קוטבית ( והיררכית של מין ) זכר ונקבה ( . המילים מגדור וממוגדר מציינות את העובדה שהסדר החברתי בזירות , בפעילויות וביחסים בין אישיים פועל על פי היגיון ומשטר חברתי המבוססים על מגדר . עקב המגדור של השפה העברית , על מנת למנוע סרבול בקריאה , לאורך כל הספר המילה אוהדים ) רבים זכר ( מתייחסת לגברים ולנשים כאחת , אלא אם מצוין אחרת . עד לאחרונה ספרות המחקר בישראל כמעט לא עסקה בנושא מגדר האהדה ) ואולם לאחרונה ראה אור ספרו של אמיר בן פורת , כך לא עושות כולן – נשים במגרש הכדורגל , תל אביב : רסלינג , 2015 ( .

רסלינג


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help