sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:13

13 הסייבר-סובייקט הסובייקט המסורתי, האינדיווידואל אשר חווה דיכוטומיה בינו לבין סובייקטים ואובייקטים בסביבתו, הופך להיות באמצעות טכנולוגיה רשתית, המחברת בזמן-אמת את כלל מרכיביה הסובייקטים ואובייקטים ( שנתפסו כנפרדים עד כה ) , לכדי סובייקט-על, או סייבר-סובייקט בלשונה של אילנה, המודע לכל מרכיביו ומסנכרן ביניהם . זהו רגע מכונן עבור תודעת הסובייקט האנושי, שבו הוא חווה קפיצה קוונטית ( Quantum leap ) , אירוע המבטא שינוי מיידי, דרמטי ופתאומי בתפיסתו של הסובייקט המסורתי ובהווייתו . אילנה מזכירה בהקשר זה את "נקודת אומגה" של תייאר דה שארדן כנקודה מרכזית שאליה מתכנס העולם, מקום הימצאותו של האדם : "נושא הלפיד בתהליך השינוי שעובר כוכב הלכת שאנו חיים עליו, ששיאו יהיה הגעה לאלוהות" . אפשר לדמות את רגע המודעות להיווצרות הסייבר-סובייקט לעיבוי בוז - איינשטיין, שבו מקררים אטומים לטמפרטורה נמוכה מאוד, אשר בה הם מתעבים לאטום-על . זהו מצב קוונטי שבו כל האטומים למעשה זהים לחלוטין ולא ניתן להבדיל ביניהם ( מבחינת מיקום, מהירות, אורך גל וכו' ) . הסובייקט המסורתי המתחבר לסייברספייס חווה את קריסת פונקציית הגל הרשתית הגלובלית, ותודעתו עוברת ממצב של סופרפוזיציה למצב עצמי מובחן שבו הוא מודע ומתחבר לכלל הסובייקטים המרושתים בסייברספייס . הסייבר-סובייקט מצמיח מודעות רשתית גלובלית קולקטיבית, בדומה למודעות של הסובייקט המסורתי, אך בטשטוש גבולות הזמן, המרחב הלוקלי והגלובלי, הפרטי והציבורי, סובייקט ואובייקט . לסובייקטים האינדיווידואלים המחוברים לסייברספייס לא תיוותר אוטונומיה, אולם הרשת עצמה תהפוך לאוטונומית, לסייבר-סובייקט אוטונומי . אילנה מעלה את שאלת שחרור הסובייקט וטוענת : כאשר דנים בסייבר-סובייקט אימננטי, אין כל רלוונטיות לשאלת השחרור . דיון לגבי שחרור או דיכוי רלוונטי כאשר מתייחסים אל האינדיווידואל, שבאופן מסורתי נתפס

רסלינג


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help