sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:14

14 נשיקה של זהב הנרקמת בין הצדדים . על אף שהתקיימו פגישות רבות ומספר קבוצות מיקוד באזור, לא היתה בהן כל נוכחות של תושבים מהקהילה האתיופית בשכונות . עובדה זו עוררה את סקרנות הצוות, שכן שכונות מערב העיר מתאפיינות בריכוז גבוה של עולים מאתיופיה ( למ"ס, 2012 ) . בשיחות עם אנשי המקצוע בתחום הקהילה במתנ"ס ליאו בק ועם עובדות סוציאליות באגף הרווחה הוסבר כי התושבים לא יגיעו לקבוצות מיקוד מעורבות . למעשה, הובהר לצוות כי אם קיים עניין אמיתי בשמיעת קולם של התושבים מהקהילה האתיופית יהיה צורך לכנס קבוצת מיקוד ייחודית להם הכוללת גישור ותרגום . קבוצת המיקוד אכן התכנסה באותו קיץ והשתתפו בה שבעה תושבים, מתוכם חמש נשים, שני גברים ושתי נשות מקצוע שעובדות איתם — אחת ילידת ישראל והשניה עולה מאתיופיה . בקבוצה השתתפו תושבים יוצאי אתיופיה מארבע שכונות מערב חיפה, חלקם פעילים מקומיים בעלי היכרות מעמיקה עם הקהילה וצרכיה . העולה הותיקה ביותר שהשתתפה בקבוצת המיקוד הגיעה לישראל בשנת 1984 והחדשה ביותר הגיעה בשנת 2008 . כולם היו בעלי משפחות, רובם הורים לילדים צעירים . הקבוצה נעזרה באחת מנשות המקצוע לתרגום מעברית לאמהרית כשהיה בכך צורך . התכנים שעלו בקבוצה היו מגוונים וכללו, בין היתר, מצוקות חומריות קשות, אתגרים בשילוב הילדים במוסדות חינוכיים טובים, וקושי במציאת תעסוקה הוגנת שאינה מקפחת . לצד כל אלה, בלט הצורך במציאת פתרונות שיגשרו על פערי שפה ותרבות . באופן ספציפי, המשתתפים בקבוצה הרגישו שאינם נראים ואינם נשמעים בחברה הישראלית . כך ציינה אם לילדה בגן בשכונה : " [ . . . ] אני שואלת למה משרד החינוך לא שם בובות שחורות בגנים ? ! זה חשוב . ויש גנים ש [ יש ] הרבה אתיופים שם . יש משחקים, בובות לבנות . אז הבת שלי לא לבנה . אז היא רוצה גם כן [ בובה ] שחורה שתהיה לה . . . [ הגננת ] אומרת 'מה ? מה ? בובה שחורה, אין לנו עכשיו ! ' אז זה חשוב לנו" . לצד התסכול שבחוסר הנראות בלטה השמחה שנבעה מהגאווה במורשת האתיופית . כך תיאר פעיל קהילתי את התחושות שלו כשקיבל הזדמנות לספר את סיפורו בבתי הספר של ילדיו לקהל שכלל ילדים מקהילת יוצאי אתיופיה וכן כלל ילדי המקום : "אני עשיתי הרצאה לילדים בבית הספר [ של ] הבת שלי . אחר כך בבית ספר אחר . . . באתי . . . וסיפרתי להם לילדים מה היינו, איך חיינו באתיופיה . . . איך היינו מגדלים את החיטה, איך היינו מגדלים את הילדים, איך היינו הולכים להביא מים, איך היינו שותים, איך היינו בטבע, איך המשכנו . . . בדרך מאתיופיה

פרדס הוצאה לאור בע"מ


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help