sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:12

12 הניה שנון-קליין בחייו, מפרשנויות שלו, התלויות בתרבות, בחינוך, באמונה ובתפיסות שונות . למוות גם משמעויות אוניברסאליות התלויות בהבנת המושג ובפירוש החוויה בגילאים ובשלבי התפתחות שונים . כך, לדוגמה, עד סביבות גיל 3 , "מת" או "מוות" הן מילים ריקות ממשמעות . בגילאים 4 – 5 בערך, כבר מתחילה להיות הבנה חלקית של מושג המוות, אך עדיין ניתן לשמוע מילדים בני 6 – 7 שחושבים שמוות הוא מצב הפיך ולא מצב סופי . כפי שאמרה לי ציפי, בת ה- 7 : "אל תדאגי שגילי מתה, באביב היא תחזור בחזרה" . או גיא, בן ה- 6 , שסיפר לי על בן דודו שנהרג באחת המלחמות כמי ש"רק נסע לטיול גדול והוא יחזור עוד מעט" . מסביבות גיל 8 ואילך מתחילה להתגבש אצל הילד תפיסה דומה לזו של מבוגרים, שבבסיסה עומד הרעיון שהמוות הוא מצב סופי שאין ממנו חזרה . כפי שהמוות הוא בלתי נמנע, קרוב לוודאי שגם האבל, מגוון הרגשות, המחשבות וההתנהגויות בתגובה למוות, הוא בלתי נמנע וטבוע בנו מלידה . אנחנו מקבלים כמובן מאליו שרוב המבוגרים מתאבלים על מי ומה שיקר לליבם . אך גם אצל ילדים נצפו התנהגויות שניתן לפרשן כתגובות אבל, אפילו אצל תינוקות רכים בשלב טרום-מילולי . לאבל, כמו למוות, פנים רבות . מעבר לתגובות האינדיבידואליות התלויות באינסוף משתנים וגורמים, יש גם תגובות הנחשבות לאוניברסאליות, ומשותפות לגילאים שונים . לדוגמה, ילדים צעירים עד גיל 5 או 6 מבטאים בעיקר חרדה או דאגה לשלומם האישי — מי יטפל בהם ? מי יספק את צרכיהם ? — מאשר לאובדן הממשי . מאחר ואינם תופסים עדיין את המוות כאירוע סופי, הם מאוימים מאובדן שגרת חייהם טרם האובדן . ילדים גדולים יותר בדרך כלל מבטאים צער על האובדן עצמו . האבל הוא מכלול תגובות והתנהגויות מורכב ביותר ודינמי . ילדה בת שתים-עשרה תבטא את אבלה על מות אמה, באופן שונה לגמרי מאשר בגיל שלושים, כאשר היא עצמה כבר אם . חשוב ללמוד ולהבין את תפישות המוות ודרכי האבלות של ילדים ומבוגרים כמצבים דינמיים ומשתנים במהלך כל החיים . מוות של דמות מרכזית או יצור משמעותי בחיינו משנה אותנו באופן חד ומהיר . אבלות היא מצב קיומי מתמשך, שנמשך לעתים לאורך כל החיים, בעוצמות משתנות . אבל זהו גם מצב שדורש שפה חדשה, שפה של התייחסות לעצמי, האבל, והתייחסות לאחרים . שפה של תפיסת עולם משתנה ושל הגדרת האחרים את היחיד האבל . כך אצל מבוגרים וכך אצל ילדים . למרות שהמפגש עם המוות הוא אוניברסאלי, שכן הוא חלק ממחזור החיים, בחברה המערבית נוצר מעין טאבו חברתי כלפי נושא זה . אנחנו מנסים לחיות עם גבינו למוות . המחסומים הרגשיים והחברתיים שיצרנו מקשים על ההתמודדות עימו, הן כאשר אנחנו גוועים, מתאבלים, או צופים באחרים גוועים, מתים ואבלים, והן כאשר אנחנו צריכים לסייע לאלה המטפלים בהולכים למות ובאבלים .

פרדס הוצאה לאור בע"מ


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help