sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:13

האדישות הבנאלית 13 "הגירוש מרצון" של רבים מהם לרואנדה ואריתריאה, תוך ידיעה ברורה שחלק מהם נשלחים למעשה אל מותם, גם הוא ביטוי מצמרר . לדעתי, גם ההסתייגות של מוסד ממלכתי, יד ושם, מנקיטת מעשה בשמה של מדינת ישראל, מהענקת התואר לתושבי בסלניי, גם הוא ביטוי מצער לכך . לסיפורי המצילים יש ערכים מוסריים וחינוכיים עצומים . הם צריכים להיות מופת להתנהגות אנושית . אמרתי "מופת", ולא בהכרח דוגמה לחיקוי . האדם המתוודע למעשיהם יהרהר, יתלבט, יחשוב, יימצא במתח פנימי, אולי גם יחווה את מצוקת הסתירות הפנימיות העמוקות . השקלא וטריא הפנימי חשוב, משמעותי, אבל חשוב ומשמעותי ממנו הוא מעשה ההצלה עצמו . במהלך חודשי כתיבת הספר נחשפתי לכמה מעשי ג'נוסייד שידעתי עליהם מעט מאוד, ואני מניח שאינם מוכרים לרבים : נודע לי על הג'נוסייד שאירע לצ'רקסים, וכמו כן התוודעתי לג'נוסייד שאירע לקנדים הילידים ( האבוריג'ינים ) ולג'נוסייד הכורדי . הג'נוסייד הצ'רקסי אינו מוכר בישראל ולכן הרחבתי בדיון בקורותיו . אני מקווה שהספר יעלה את השאלות, את סימני השאלה, את התובנות וגם את רגשות ההערכה וההשתאות לנוכח מעשה בסלניי . לנסיעה השנייה לקווקז לקחתי איתי את ספרו של פרימו לוי, ה ז ה ו א ד ם ? קראתי אותו פעמים רבות וקראתי בו שוב, בין לבין, בזמן המועט שעמד לרשותי . אם כך, מיהו אדם ? אנשי בסלניי, ואולי בעיקר אימהות בסלניי שסיכנו את חייהן להציל ילדים זרים להן שנמצאו בסכנת חיים מכיוון שהיו יהודים . רק בגלל זה . או אנשי טברדה שסייעו לנאצים לרצוח ילדים יהודים רק בגלל שהם יהודים ? והרי גם הנאצים היו בני אדם, כפי שאומר פרימו לוי, כמוני וכמוך ! הרי אנשי שלוש הקבוצות הללו היו, תרשו לי לומר זאת לכם הקוראים, בני אדם כמוני וכמוך, הקורא . אנחנו, רובנו המוחלט, "הצד השלישי", לא שייכים לא לקבוצת הרוצחים ולא לקבוצת הקורבנות . למעשה אנחנו bystanders ; עומדים מן הצד ומתבוננים, אבל בכך אנחנו בפועל עוזרים לרוצחים . אם איננו עוזרים לקורבנות, אנחנו בפועל עוזרים לרוצחים . הייתי מבקש לצטט משירו של פרימו לוי, הנקרא גם הוא "הזהו אדם ? " שבו הוא מתייחס בבירור למקורותיו היהודיים, בפתח ספרו בשם זה העוסק בניסיונו במחנה ההשמדה אושוויץ ובהצלתו :

פרדס הוצאה לאור בע"מ


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help