sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:14

14 מבוא אישי כאוויר לנשימה . עמנואל נולד וגדל במציאות משפחתית וחברתית היררכית שבה סדר העולם נקבע על פי גיל ומגדר . באופן טבעי הוא ציפה ממני, כבת זוגו, לגבות אותו כהורה, לשמר ולתחזק את 'מרחב הכבוד' המפריד בין הורים לילדים בחברה היררכית . אבל בבית הוריי לא היה 'מרחב כבוד', ואני ציפיתי לדיבור חופשי, ביטוי רגשי והקשבה כנה, שיחות והסכמים ללא עונשים . בבית שגדלתי בו מעולם לא הרימו יד על ילד . במובנים רבים התפצלנו בהורות, אבל שרדנו כמשפחה . בשיא מרד הנעורים, בהיותו בן שש-עשרה, לקח בני מיכאל על עצמו משימה מאתגרת : לכתוב ספר ילדים ראשון על סיפור המסע לסודן דרך עיניים של 5 הוא הצטייד במכשיר הקלטה ויצא לראיין אנשים שעשו את הדרך ברגל ילד . מאתיופיה לסודן בהיותם ילדים . באותה תקופה, התקשורת בינינו לבינו הייתה קשה ומורכבת ; מהרשימה הארוכה של אנשים שחקר לצורך כתיבת הספר נעדר אביו, שגם נעדר מערב ההשקה לספר י צ י א ת א ת י ו פ י ה שהתקיים באוניברסיטה העברית בירושלים . בדברים שנשא בערב הזה תיאר מיכאל את המסע כ"שלנו" . שאלתי אותו אחר כך למה אמר את זה, והוא ענה : "אני מרגיש שזה גם הסיפור שלי . " תהליך כתיבת הספר וההזדהות של מיכאל עם סיפור המסע שמעולם לא שמע מפי אביו היו נקודת מפנה בחייו הסוערים, אבל ארך עוד זמן רב עד שהתאחו הקרעים ביחסים איתנו, ההורים . סיפור זה ממחיש עד כמה המעבר הבין-תרבותי מקשה על הורים להמשיך ולשמש עוגן ומגן יציבים ומועילים לילדיהם הצברים . המחקר שעליו מבוסס ספר זה צולל לעומק הסוגיה הזו, וכן אל המתח הבין- דורי שנוצר בעקבות הניגודים בין תהליכי השינוי לתהליכי השימור של תרבות ומסורת, והשפעתם של מתחים אלה על חיי משפחות ופרטים . המתח הזה מועצם בעת הגירה משום שהיא מאיצה את תהליך השינוי ומסרבלת את תהליכי השימור . זרם החיים המשלב בין תרבויות על הציר הבין-דורי הוא לעתים מסועף וקשה לניווט . החוט הבלתי נראה המקשר בין בני המשפחה הוא פעמים עדין ורופף, ופעמים חזק ומקבע . ההורה מתקשה למצוא את האיזון הנכון בין אחיזה הדוקה מדי לאחיזה רופפת מדי . החוט המקשר נעלם לא פעם מעינו של הורה מהגר, ונדרשים תבונה רבה ומאמץ לחבר אותו בכל פעם מחדש . דברים אלה רלוונטיים לכל המשפחות, ותקוותי היא שהתובנות שלפניכם הן משמעותיות ובכוחן לסייע לאנשים למצוא תשובות לשאלותיהם ולהבין את עולמם של מהגרים . במשך שנים רבות ראיתי רק קשיים בזהותי המורכבת . האמנתי שאילו הייתי גדלה במקום אחד, ולא הייתי נאלצת לבחור בעצמי זהות, שפה ומדינה, חיי היו פשוטים יותר . הלימודים באוניברסיטה, המפגש עם חוקרים אחרים בעלי זהות מורכבת ( ובמיוחד המפגש עם אנשי קבוצת "נבט" — חממת מחקר והכשרה שייסדה פרופ' דורית רואר-סטריאר בבית הספר לעבודה סוציאלית באוניברסיטה העברית בירושלים ) ועם המרואיינים שלי גרמו לי להבין שיש גם יתרונות למי

פרדס הוצאה לאור בע"מ


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help