sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:13

נרטיב אישי כפתח דבר | 13 אין כל יחס אישי בין המראיין למרואיין, והחומר המופק מתורגם למספרים ומעובד סטטיסטית . ריאיון זה מתיימר להיות מדעי ואובייקטיבי . בקצהו השני של הרצף - הריאיון הקליני, המבוסס על יחס אֵמון שנבנה בין הפונה למטפל, והוא מתנהל כשיחה שוטפת ואינטימית המשנה את צורתה לפי הנסיבות . בריאיון זה מופק סיפור המקרה, ואף אם יש בסופו אבחנה - החומר אינו מעובד במספרים אלא במילים וברעיונות, כולל הָרגשות המתעוררים אצל המראיין . הסובייקטיביות היא תכונתו העיקרית של ריאיון זה, ובשנים האחרונות מדובר אף על אינטר - סובייקטיביות, כלומר המפגש בין שני סובייקטים, אני - אתה ( היבט זה מודגש בכותרת המשנה של ספרה של ג'וסלסון 'גישה התייחסותית' ) . הריאיון המחקרי הנרטיבי, שבו עסקינן, נמצא בתווך בין שני הקצוות . הוא קשור לעולם המחקרי, כלומר נובע מיוזמת החוקר המחפש מידע על נושא מסוים : שאלת המחקר שלו . ואולם, הוא בונה על יצירת קשר מחקרי מיוחד במינו, שיש לו הרבה מהמשותף עם המצב הטיפולי . מעבר לשאלת המחקר הפותחת ולהנחיות רחבות לשיחה, הוא אינו כולל פרוטוקול של השאלות שיש לשאול ואינו מתרגם את התשובות לסטטיסטיקה . מעל הכול : הריאיון המחקרי הזה הוא קשר או יחס בין אנשים, כפי שיְלַמד שוב ושוב הספר שלפנינו . הוא בנוי על יצירת מצב של הקשבה פעילה ואמפתית מצד המראיין, שמטרתה לעזור למספר לגלות את עולמו הפנימי ולהביא את סיפורו באופן הנכון והמלא ביותר בהתאם לשאלה שנשאל . ריאיון זה אינו חותר לאובייקטיביות . בלשון המקובלת היום בתחום המחקר האיכותני - הוא אינו מבקש עובדות אלא סיפורים, לא 'אמת היסטורית' אלא 'אמת נרטיבית' ( ראו להלן ) . תחנה 4 : ומה הלאה ? אחרי ״חיילי בדיל״ להופעת ספרי הראשון, קודם באנגלית ומיַד אחר כך בעברית, היו הדים רבים בציבור . הוא שבר את הטַַבו שעדיין רווח אז על דיבור גלוי על רגשות הכאב, הפחד והצער הקשורים למלחמה, וכך גם בנוגע ללבטים המוסריים הכרוכים במצבנו המדיני . הוא הראה שלוחמים אינם תמיד נחושים וחזקים, ואולי חולשתם היא העוצמה הממשית שלהם . הוא נגע במורשת השואה בנפשנו, ואף בזהותו המורכבת של הסכסוך הערבי - ישראלי, שעדיין היה אסור לקרוא לו פלסטיני . ידעתי כי בדרכי הדלה אכן נגעתי במשמעות החיים בארץ, כמו שאכן התכוונתי לעשות . שמחתי בהדים שקיבלתי בזכות הספר, אך בשנים הראשונות לא ידעתי כלל אם וכיצד אשייך אותו לתחום האקדמי כמחקר . לא היו מילים בתחומי הידע

מכון מופ"ת


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help