sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:11

נרטיב אישי כפתח דבר | 11 שהִִכרתי כבר נודעו לי . עברתי בכיכר טרה - סנטה בירושלים ( היום כיכר צרפת ) בדרכי לאוניברסיטה . חשתי אי - חשק גמור להגיע למשרד ולעסוק במחקר שלי . מתוך המצוקה אמרתי לעצמי - שם בדיוק בכיכר, ליד חנות בגדים שפעם הייתה שם - "אין טעם בעבודת מחקר כזו כפי שעשיתי עד כה, שאיננה אלא בזבוז זמן יקר . מעתה אעשה רק דברים של טעם, מחקר עם משמעות, עם תרומה . הפסיכולוגיה נועדה כדי שאבין את החיים כאן ועכשיו . קנה המידה הבוחן מחקר על פי השאלה אם אוכל לפרסמו בכתבי עת אמריקניים מהשורה הראשונה - בטל ומבוטל מרגע זה . אם המלחמה היא העובדה הכי חזקה בקיומי ובקיומנו - בכך אני חייבת לעסוק . ולא על ידי שאלונים אידיוטיים שיש לסמן עליהם עיגולים, אלא על ידי כך שאקשיב לבני אדם ואשמע מפיהם מה עובר עליהם, כפי שאני רוצה שישמעו את החוויה שעוברת עליי . רק שם אמצא את המשמעות" . בהבזק של רגע שיניתי את כיוון הקריירה שלי . באותו היום לא ידעתי את השם שאתן לתפנית החדה שחוויתי . לימים הבנתי כי זנחתי את המחקר הכמותי, והפכתי באחת לחוקרת איכותנית . אמרתי לעצמי : אני רוצה להבין מה עושה לנו הקיום במצב מתמיד של מוכנות למלחמה וספיגת התוצאות של המלחמה הקודמת, איך אנו מגדלים ילדים למצב הזה, איך זה צובע את יחסינו לארץ ועוד . מה אנשים מרגישים : פחד ? צער ? זעם ? חרטה ? מה הם חושבים ? איך אדע ? היו לי תחושות . שנים לימדו אותי להתעלם מהן, משום שהן סובייקטיביות ומוטות . לפתע העזתי להתבונן בהן כמקור לתובנה . היה לי מקור איכותני נוסף - רשימות יומן שרשמתי על התנהלות קבוצות הגשטאלט שבהנחייתי, ובהן העלו המשתתפים לא פעם באופן ספונטני את נושאי המלחמה, השלום, השואה, הכיבוש ועוד עניינים המקשרים בין הקיום האישי לקולקטיבי בארץ . שמתי לב כי היה הבדל עצום בין התכנים שהובאו בקבוצותיי לפני ואחרי אוקטובר 1973 . לעִתים הובאו הדברים כהווייתם, בגלוי, ולעִתים בחלומות שנגעו בנושאים אלה בעקיפין . התחלתי לקבץ את החומר לספרי הראשון חיילי בדיל על חוף ירושלים ( ליבליך, 1979 ) . תחנה 3 : הספר חיילי בדיל על חוף ירושלים ומקומו של הריאיון הנרטיבי במחקר החומרים שהיו ביומני לא הספיקו לספר שלם . אמרתי לעצמי : מדוע עליי לחכות שהמשתתפים בקבוצות או בסדנאות ידברו על הנושא מיוזמתם, כמקובל

מכון מופ"ת


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help