sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:11

11 הרב יונתן זקס ז"ל : יהדות כדגם 5 כל כך משום ש"ההגדרה מחדש, החלפת הדת ב'תרבות', הייתה הוא שניצח לבסוף" . 6 מכאן שהרצל לא רצה למצות את גורם מהותי בציונות, למרות הכחשותיו של הרצל" . מלוא ההשלכות של הפוסט-מודרניזם היהודי בבחינת ייחודיות תרבותית יהודית חדשה בסגנונו של אחד העם . הוא חשש שהשיבה המוחלטת לייחודיות תרבותית חלופית תפלג את העם, ובסופו של דבר אף תכרסם בעוצמתו של הרעיון הציוני . אולם מהלך המאורעות היה, כידוע, שונה לחלוטין . אם נמשיך ונפתחַאת קו המחשבה של הרב זקס, נמצא שהציונות הדתית המשיכה בדרכו של הרצל, אף שלכאורה הפער בינה לבין הציונות המדינית גדול . אומנם הרב זקס נתלה בקרבה הקיימת בין השקפות הרב ריינס לבין גישתו של הרצל, ובכך הוא מושפע מהכיוון המחקרי שביקש לייחס לריינס הבחנה בין גאולה למעשה הציוני . לדידו הן הרצל הן הרב ריינס יצאו מכלל המודרניזם אך לכלל פוסט-מודרניזם שמנציח את הייחודיות התרבותית היהודית החילונית לא הגיעו . אולם גם ללא קרבה זו ניתן למצוא קו משותף לציונות הדתית ולהרצל : שניהם ביקשו להדגיש את הייחודיות היהודית הפוסט-מודרנית ללא פגיעה במטא-היסטוריה . גם לפי הגישה הרווחת של הציונות הדתית, שמאורעות הדור הם שלבים בתהליך המשיחי, עדיין נשמר הרובד המטא-היסטורי ברובד הסימבולי ( משיח בן יוסף, עקבתא דמשיחא, אתחלתא דגאולה וכיוצא באלה ) . הראי"ה וסיעתו ביקשו, להערכתי, לקיים שתי מערכות מקבילות, האחת היסטורית נגלית ( פוסט-מודרנית ) והשנייה מטא-היסטורית סימבולית ( מודרנית ) . כך או כך, הרב זקס הציג גישה רעננה למקומו של הרצל במסגרת פרשנות פילוסופית להתעוררות הלאומית . סיכום הגותו של הרב זקס בספריו השונים סבבה סביב מוטיבים השזורים זה בזה . מבחינתו האחריות המוטלת על האדם לסביבתו, למין האנושי ולטבע מעוגנת בהכרת ערכו של השוני ובהערכה למעמדו של הפרט הייחודי והשונה . ולהפך, קבלת הזולת על אמונותיו ואישיותו מחייבת אחריות . ושתיהן, האחריות וההכרה באחר נובעות מדחיית אוניברסליזם שיש בו מיניה וביה כפייה על מי שאיננו מקבל אותו . מבחינה זו לדתיות יש מקום חשוב, ולדת היהודית יש מעמד מיוחד . הרב זקס היה נאיבי, ומאמין גדול באדם . הוא לא התייאש מהאתגרים שמציבה התקופה, וסבר שההגות תצליח לחולל 5 . משבר וברית : מחשבה יהודית מודרנית ופוסט-מודרנית, תרגמה ש' פרידמן, ירושלים תש"ס, עמ' 55 . 6 . שם, עמ' 56 .

הוצאת אוניברסיטת בר אילן


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help