sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:10

10 דב שוורץ ויומרנית לדברי ימי עם ישראל מראשיתם ועד להווה, וקבע לוח זמנים שונה מהמקובל להופעת הפוסט-מודרניזם ביחס לעם ישראל . לדידו משמעותה של המודרנה מבחינת עם ישראל הוא אוניברסליזם ופסיביות לנוכח התרבות הכללית . ההשכלה, הרפורמה ותנועות אחרות ביקשו להדגיש את הצד האוניברסלי של היהדות ובמקביל גם להימנע מאקטיביזם פוליטי והיסטורי ( מוסר של "הבלגה" ) . וכבר עסקנו בביקורתו של הרב זקס על האוניברסליזם . מרד בר-כוכבא, שהסתיים באסון, מציין את סוף העידן האקטיביסטי, בעוד המודרניזם היהודי נקט תגובה של "הבלגה פוליטית" ושל מעבר לממד המטא- היסטורי שלפיו הגאולה איננה מתרחשת במישור הממשי אלא בעולם הרוח . גישה זו, שאפיינה בתקופת ההשכלה את החילון הגואה, אף עלתה בקנה אחד עם העולם הדתי . הלא-ציונים ביכרו אף הם להעביר את הגאולה לתחום המטא-היסטורי, לאמור לגאולה בידי אלוהים בכבודו ובעצמו . הפוסט-מודרניזם של העם היהודי לדברי זקס משמעו התפכחות מהנטייה האוניברסלית וחזרה לאפיונים הלאומיים הייחודיים והפרטניים . שיאו של הפוסט- מודרניזם היהודי הוא בשואה, שהדגישה את הייחוד הלאומי באכזריות וסגרה את הגולל על אידאל האוניברסליזם . וביתר דיוק : מרד גטו ורשה הוא נקודת הציון המדויקת המשקפת את הפוסט-מודרניזם היהודי, מאחר ששם נתלווּ לאכזבה הסופית מהאוניברסליזם גם אקטיביזם ויוזמה אנושית . כאן הצביע הרב זקס על ההופעה הרֵאלית של הפוסט-מודרניזם, קרי תקופת מלחמת העולם השנייה, אולם לדידו השיבה לייחודיות לאומית יהודית בכללה, החל מהמאה ה- 19 , היא תחילתה של נטייה פוסט- מודרניסטית . כללו של דבר : עם ישראל חזר לפרטיקולריזם היהודי, והקים את מדינת ישראל כריכוז התרבות היהודית המתחדשת . מעניין שהלאומיות נתפסת כאן כביטוי של פוסט-מודרניזם, אף שמדינת הלאום היא מאפיין של המודרנה . הרב זקס יצר הגדרה המתייחסת ספציפית לעם ישראל . מבחינה זו הציונות היא התנועה המשקפת בבירור את הפוסט-מודרניזם היהודי, הן כתנועה ייחודית הן כתנועה מחולנת הממקמת את הגאולה בעולם הארצי . ואכן התנועה הציונית בחרה במופגן באידאולוגיה החילונית ; היא ביקשה להקים תרבות ייחודית חלופית לדת, וגרסה שתחייה תרבותית יהודית אפשרית אך ורק במסגרת הייחודית האתנית והטריטוריאלית . מבחינה זו הציונות היא תנועה של התפכחות מהמודרניזם . גישה כמו גישתו של הרב זקס אפשרית רק אם היא יוצאת מתוך ההנחה שהציונות נטשה את הדרך המדינית הבלעדית ואימצה את דרכו של אחד העם . מדברי הרב זקס משתמע שהרצל, שנאבק נגד הגדרת הציונות כתנועה תרבותית, ביקש לעגן את התנועה הציונית בעולם המודרני . הוא לא רצה לאבד את אהדת העולם הדתי, עולם שהיה קשור בכל נימיו לחשיבה המטא-היסטורית, ולפיכך "למרות מאמצי הרצל להגביל את הציונות לזירה הפוליטית ולהניח לדת, הזרם הקיצוני יותר, של ציונות תרבותית,

הוצאת אוניברסיטת בר אילן


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help