sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:8

8 דב שוורץ לרגש האחריות האנושית . זאת ועוד : אברהם ושרה לא השפיעו על זולתם בטיעונים תאולוגיים אלא בהכנסת אורחים, דהיינו באחריות לעוברי אורח . האחריות של האדם איננה מוגבלת לאומה או ציביליזציה מסוימת . רגש האחריות צריך לפעול גם כלפי הטבע, דהיינו האקולוגיה . בין שהדת מעודדת התערבות בטבע ובין שהדת מחייבת את שימור הטבע כמות שהוא יש בה חובה להעריך את הטבע, כיציר כפיו של האל, ולשמור עליו בדיוק מאותה הסיבה . שוב הדת היא הפרדיגמה של הריסון, האיזון, הוויסות והעידון . מסתבר שלא די היה בדגם של האדם הדתי האידאלי בדמותם של אברהם ושרה . כאן ניכֵּס הרב זקס את רעיונותיהם של ריה"ל ורמב"ם בתורתם המשיחית ושל מנדלסון בהגותו הדתית בדבר הצורך של המין האנושי בדגם של מדריך ומנחה . מאחר שהעולם הושתת על אחריות, נזקק אלוהים למפיציה . וכה כתב : רעיון קידוש השם מכניס אל האתיקה עיקרון פשוט אך מפתיע . אנו שגריריו של אלוהים על פני האדמה . דרך חיינו משפיעה על האופן שבו אנשים אחרים רואים את אלוהים . אלוהים זקוק לנו . הרעיון נשמע פרדוקסלי, אך זו האמת . במתכוון או שלא במתכוון, הדרך שאנו חיים בה מספרת סיפור . אם אנו חיים נכון, אם אנו מביאים ברכה לחיי זולתנו, אנו משמשים עדים חיים לכוחה של הנוכחות האלוהית לחולל תמורה . אלוהים חי בתוך עולמם של בני אדם במידה שאנו עושים את רצונו . כמו רדיו, הממיר גלים לכדי צליל, כך גם חיי קודש מתרגמים את מילותיו של אלוהים לכדי מעשים . אנו הופכים למשדרים שלו . משום כך קידוש השם הוא עקרון-על ביהדות . 2 העיקרון של הדגם המדריך שקול בעיניו של הרב זקס לקידוש השם . בעיניו היהדות היא דגם של אחריות לסביבה . הוא הביא דוגמאות לא מעטות לרגש האחריות של קהילות יהודיות לסביבתן הנוכרית . בעיניו אחריות מוסרית איננה מתמצית בדאגה לבריאותם של ילדים יהודים אלא היא מתרחבת, למשל, גם לבריאותם של ילדים פלסטינים . הדגם של עם ישראל הוא בגדר הדרכה לאנושות כולה . לעיל קבענו, שהאל יצר את האדם כבעל אחריות . הרב זקס הוסיף וטען, כי האל עצמו אחראי לכל פרט . אם בשכלתנות של ימי הביניים הוצג האל כמכיר ואחראי להווים הנצחיים, הרי שמבחינת הרב זקס 3 האדם אחראי לזולת מפני שהאל אחראי לו . האל מכיר כל אחד ואחד בפרטיותו . התאולוגיה של האחריות מחליפה את התאולוגיה שבה האל נתפס ככל-יכול וכאימתני . 2 . לרפא עולם שבור : החיים כקריאה לאחריות, תרגם צ' ארליך, ירושלים 2010 , עמ' 83 - 84 . במקור To Heal a Fractured World : The Ethics of Responsibility, New York & London 2005 3 . שם, עמ' 332 .

הוצאת אוניברסיטת בר אילן


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help