sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:7

7 הרב יונתן זקס ז"ל : יהדות כדגם הפרטיים של הבית ושל הקהילה המקומית – אלא בפעולה איתנה של הבנה, 1 ושל רצון להיות מובן, מעבר לגבולות שמסמן השוני . גישתו של הרב זקס מבטאת ענף של ההגות הדיאלוגית והחלתה על דיאלוג בין- דתי ובין-קבוצתי . ההבחנה היא בכך שהוא לא עסק במישור האישי . הוא לא בחש ביסודות הקיום הממשי וגם לא הוסיף נדבך לכבוד הקיומי, שבו עסקו הוגים אקזיסטנציאליסטים . הרב זקס חתר כאמור לפרוגרמה שתאפשר קיום תרבותי במעמד בין-לאומי . הדיאלוג שהציע מבוסס על החרטה ועל הסליחה . ללא גורמים אלה אי אפשר לתאר דיאלוג בין ישראלים לפלסטינים, למשל . יתר על כן : ללא סליחה אי אפשר לדבר על העתיד . הסליחה משמעה, שאף שאין מטשטשים את העבר, את רדיפות הדת ואת הפרעות, מה שעומד בראש מעייניו של המבקש סליחה הוא העתיד . למען העתיד הוא מוכן שלא לקחת בשיקול את העבר, למעֵט הזיכרון . בקיצור, הדרך הסלולה למאבקי הדת והלאומיות היא הסליחה, שהפכה לגורם אוניברסלי . לא לחינם הציב הרב זקס את חיבורו של סמואל הנטינגטון, שנסב על התנגשות הציביליזציות, כמודל . הגותו של הרב זקס איננה מבקשת להקל על הקיום, ולא להציע גישה תרפויטית שתאפשר חיים עם הזולת ; הרב זקס חתר למצוא נוסחה שתאפשר חיים גלובליים מתוך ערכים ועקרונות של הנצח . החיים הגלובליים מבוססים על האטומיזציה של האדם, על כפיפותו לחוקי שוק ואזרחות, ועל שחיקת האישיות והייחודיות שלו . הדת היא גורם המאפשר לשלב בחוקיות הכלכלית, החברתית והפוליטית את ערכי הברית, החינוך והמשמעות . אחריות באותה המידה הדת מבטאת את האחריות של האדם כלפי העולם . הרב זקס פותח את ספרו "לרפא עולם שבור" בחובה לפתח רגש אחריות ביחס לאוכלוסיות רחוקות לא פחות מאשר לקרובות . מבחינתו הרעב באפריקה ובהודו צריך להטריד אותנו לא פחות מאשר קורות הקהילה היהודית . על כן דמותו של אברהם בראש ובראשונה, האדם הדתי הכללי, היא המבטאת את מעלת האחריות . אלוהים חש צורך לשתף את אברהם בהכרעותיו מפני שהוא יצר את האדם כבעל אחריות . אלוהים ודאי ידע שסדום היא עיר חטאים, ואין בה צדיק . אבל הוא נעתר למשא ומתן עם אברהם כדי לאפשר ביטוי 1 . לכבוד השוני, תרגם צ' ארליך, ירושלים 2008 , עמ' 72 - 73 . במקור הופיע הספר בשנת 2003 : The Dignity of Difference : How to Avoid the Clash of Civilizations, London & New York 2003

הוצאת אוניברסיטת בר אילן


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help